Pressrelease 2010-09-30

Uppsving för mångfaldstalare efter valet

Talarforum märker av en kraftig ökning av förfrågningar på föreläsare inom mångfald, integration och kulturella skillnader efter valet. Allt fler företag och organisationer vill arrangera föreläsningar och utbildningar i mångfaldsfrågor.

- Genom att öka kunskapen om olika kulturer skapas en förståelse för olikheter vilket ger ett positivt arbetsklimat. Dessutom vill organisationer ta vara på människor med olika bakgrund och olika kompetenser för det kan ge ökad kreativitet och lönsamhet, säger Fredrik Sjöholm, talaransvarig på Talarforum. Mångfald i organisationer ger fler perspektiv och bättre förmåga att analysera omvärlden.

Efterfrågade talare inom mångfald:

Leo Razzak, reporter, initiativtagarna till organisationen Sharaf hjältar, har en unik förmåga att kommunicera med sin publik, han är en talare som både engagerar och underhåller. Med sitt eget liv som utgångspunkt belyser han de bakomliggande svaren på frågorna som rör integration, mångfald och ungdomsproblematik. Hans föreläsningar är fyllda av humor och värme och passar för alla åldrar.

Edna Eriksson -"Det är dags att uppgradera begreppet mångfald". Vår samtid ställer allt större krav på att ett mångfaldsarbete verkligen går på djupet och tar människor som individer på största allvar. Och som ger långsiktiga effekter i form av verklig affärsnytta.

Ari Riabacke finlandssvensk doktor i beslutsanalys, konsult, forskare, bloggare och 5-barnsfar. Han talar visionärt och underhållande om beslutsfattandets mångfacetterade värld. Hur påverkar tex de mänskliga aspekterna och vår kultur beslutsfattandet? Ari kommer garanterat att rita om er beslutskarta!

Jenny Lexhed: "Autism - om att få ett annorlunda barn" Jenny Lexhed är författare till bästsäljaren "Det räcker inte med kärlek". I sin inspirerande föreläsning berättar Jenny om sina erfarenheter. Det handlar om sorg, men också om magiska stunder av lycka.

Jonas Hassen Khemiri - Författare till ”Ett öga rött”. Jonas Hassen Khemiri är en fullfjädrad språkfantast. I sina inspirerande föreläsningar berättar han om olika aspekter av språk, makt och identitet. Humor blandas med allvar när Jonas berättar om sin uppväxt i en familj där det talades tre olika språk - arabiska, franska och svenska.

Gillis Herlitz : "Kommunikation över kulturgränser". Gillis Herlitz är något av en expert på mänskliga relationer och beteenden. Han har bakgrund som antropolog och etnolog och med omfattande praktisk erfarenhet från många kulturer runt om i världen. Gillis Herlitz reflektioner är träffsäkra, roliga och målande.

Anita Ekwall : "Kulturella skillnader". Kulturellt beteende är förutsägbart. Det är därför alltid lönsamt för ett företag att skaffa sig kunskaper i ämnet. Genom mångfald och en öppen attityd till människor ökar sannolikheten för rätt beslut

Eric Donell : "Jag vill vara normal - om Tourettes syndrom". I skådespelaren Eric Donells hyllade föreläsningsföreställningar blandar han föreläsning, sketcher och filmklipp i en lärorik och underhållande mix. Hur är det att ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och hur kan den vändas till en funktionstillgång att hämta kraft ur?

Tommy Deogan - Från förort till företagare. Tommy Deogan talar om en mängd olika ämnen, alla grundade på egna erfarenheter från förort till företagare. Han talar om vikten av trygghet i hemmet, om förebilder, självrespekt, grupptryck och den egna viljan och att ha modet att följa den.

Claes Schmidt: "Kvinnor, män och alla vi andra" Claes föreläsningar är fulla av avväpnande humor. I bästa fall blir du av med många av dina bästa fördomar - i sämsta fall har du bara flyttat dina gränser en bit framåt. I båda fallen har du haft väldigt roligt!

För mer information:

Fredrik Sjöholm, Talaransvarig, Mobil: +4670-365 37 47, E-post: