Pressrelease 2009-12-18

Årets talare 2009 - Magnus Lindkvist

Trendspanaren Magnus Lindkvist har utsetts till Årets Talare av Talarforum. Han får utmärkelsen för att han är en lysande talare som stimulerar, underhåller och undervisar på samma gång.

Motivering: Med humor och träffsäkra exempel kombinerar han historisk reflektion med siande om framtida förändringar och uppmärksammar oss på pågående omvärldsförändringar som är svåra att notera. Han är het, oförutsägbar och har en nerv i sina framträdanden som är unik i vårt svenska talarklimat. Intelligent som en vetenskapsman, rolig som en stå-upp-komiker, närvarande som ett brandlarm. Magnus väcker nyfikenheten i oss och lämnar få lyssnare oberörda.

Magnus Lindkvist, civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm, framtidsstrateg, grundare och VD i företaget Pattern Recognition AB. Han är medlem i det amerikanska trendseminariet TED, Technology, Entertainment & Design, och ansvarig för kursen "Trendspotting" på Stockholm School of Entrepreneurship. Han är författare till boken “Everything we know is wrong - A trendspotter´s handbook”.

- Jag är jätteglad över Talarforums utmärkelse. Under mina resor runt i världen har jag lagt märke till att Sverige har några av världens bästa talare och att bli vald till 'The Leader of the Pack' 2009 är fantastiskt, säger Magnus Lindkvist.

- Magnus Lindkvist är en fantastisk inspiratör som alltid överraskar, levererar spännande spaningar och ger mustiga frågeställningar att ta med sig hem och fundera över. Inget föredrag är det andra likt för han anpassar alltid utifrån åhörarna. I dessa tider behöver vi lyfta blicken och se nya möjligheter och Magnus Lindkvist tar oss med på en fascinerande resa säger Jenny Lexhed, kommunikationschef på Talarforum.

Utmärkelsen Årets talare delas sedan 2006 ut av kompetensnätverket Talarforum. Tävlingen är öppen för alla att nominera en person som har stimulerat, motiverat och berört dem under året. Det kan vara en expert, utbildare, konsult, företagsledare, inspiratör eller någon annan. Huvudsaken är att det är någon som på ett exceptionellt sätt förmedlar sitt budskap. Årets talare 2008 var Björn Söderberg, ung entreprenör som startat flera företag i Sverige och Nepal. I sina föreläsningar inspirerar han andra att komma över sina mentala spärrar, att tro på sina idéer och han visar att socialt ansvarstagande är lönsamt när det omsätts i praktisk handling.

För mer information:

Jenny Lexhed, 0707-42 09 83,