Bengt Nylander
Det som inte har berättats
Under sina tjugofem år vid Säpo:s kontraspionage upplever Bengt Nylander en omvälvande tid där kartan bokstavligen ritas om. Det är genom dessa historiska händelser han beskriver Säpo, från ett inifrånperspektiv.
Bengt Nylander började sin bana vid Säpo 1981 och slutade som polisintendent och chef för kontraspionaget 2005. Den första tiden präglades av sviterna kring avslöjandet av spionen Stig Bergling.
Med en strategisk placering på Säpos spaningsexpedition hade han full insyn i kontraspionagets dagliga arbete, uppgifter som Stig Bergling sålde vidare till den sovjetiska militära underrättelsetjänsten GRU. Inom kontraspionaget fanns en rädsla att en liknande händelse skulle inträffa, vilket i början ledde till en defensiv verksamhet.
Bengt Nylander låter läsaren får följa hur kontraspionagets vardag formas av både yttre tryck och behov av omprövning och förändring. För första gången skildras kontraspionagets interiörer.
• Det svenska kontraspionaget ändrar strategi
• Murens fall och omprövningens tid
• Utredningen av Stasis upplösta agentnät
• Gripandet av Ericssonspionen
• Underrättelsetjänsten och Lantmäteriet
Lyssna till Bengt Nylanders spännande föreläsning, med utgångspunkt från boken Det som inte har berättats - 25 år vid Säpo.
Pressbilder
Omvärld
Politik
Politik
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
Idag 15:25
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
Idag 15:09
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
Idag 15:06