Inspirationsbrev Augusti 2011
Peter Siljerud - De 5 hetaste trenderna företag borde ha koll på
I ett allt snabbare tempo sveper förändringar in som många gånger överraskar oss. Som företag gäller det att ha koll på trenderna för att våga ta ut rätt färdriktning mot framtiden – en allt större utmaning när kompassnålen tycks snurra åt alla håll. För ett tag sedan var på jakt efter ett par stövlar i födelsedagspresent till min fru. Efter att samtliga butiker jag besökt presterat ett minimum av hjälpsamhet kom jag till en av våra större butikskedjor. Där satt en säljare på en bänk och pratade i mobilen. När han såg mig pekade han på mobilen och menade att han strax var klar. Jag surnade förstås till och skrev ett ilsket blogginlägg där jag hängde ut företagen och klagade på att kundservice är icke-existerande i Sverige. Det intressanta som nu hände var att vd:n för den stora butikskedjan kontaktade mig 12 timmar senare och bad så hemskt mycket om ursäkt.
Jenny Åkerman - 8 frågor till Jenny Åkerman, Mensas nya ordförande
Den uppskattade föreläseren Jenny Åkerman blev nyligen utsedd till ny ordförande i Mensa. Vi ställde några frågor om föreningen och om hur man själv kan träna sin hjärna.
- Vad är Mensa för typ av förening?
Mensa är en ideell förening vars syfte är att lokalisera och främja intelligens. En IQ-förening som vill sprida information om att intelligens inte bara finns, det är också något bra. Att intressera sig för dessa frågor är önskvärt och viktigt, inte minst för lärare och föräldrar till barn med hög IQ, då de ofta har det svårt i skolan. Det är inte som man tidigare trott de eleverna som presterar bäst, utan de kan tyvärr bli både mobbade, osynliga eller allmänt jobbiga. Många går ut skolan utan att ha fått använda sig av sina resurser, något som är både slösigt och olyckligt, och som dessutom går emot skollagen. De här frågorna kan vem som helst intressera sig för, men för att bli medlem i själva föreningen krävs att man gör ett övervakat IQ-test och får en uppmätt IQ över 130.
Andreas Ekström - Google och den digitala revolutionen – nästa steg
Har du googlat det senaste dygnet? Det tror jag att du har – för 89 procent av alla sökningar på nätet, globalt, sker hos en och samma tjänst. Inget annat företag i hela världen har en sådan marknadsandel. Och tro mig: det är bara början. Den digitala revolutionen rasar vidare fortare än de flesta förstår. Den som är gammal nog att ha varit med om börsbubblan runt svenska IT-bolag runt millennieskiftet kan kanske få för sig att Google är ett tillfälligt fenomen. Något som går över. Inget kunde vara mera fel. Google är världens i särklass mäktigaste informationsföretag – och med en så stor årlig vinst och egen förmögenhet att pengar inte längre spelar någon större roll vid nya satsningar. Från den första riskkapitalistens investering 1998 till börsintroduktionen 2004 hade Google en tillväxt på 400 000 procent. Det gör Google till det snabbast växande företaget i världshistorien. Alla kategorier.
Anna Dyhre föreläser under rubriken Employer Branding & Medarbetarskap
Just nu upplever många arbetsgivare ett omvänt styrkeförhållande där kandidaterna ställer högre krav och flyttar på sig om de inte trivs eller utvecklas i hög takt. Att vara en attraktiv arbetsgivare blir viktigare och sparar företaget pengar på kort och lång sikt. Anna Dyhre har tidigare varit chef på Universum Sverige där hon bl.a. arbetade med frågor runt Employer Branding. Hon är numera föreläsare, utbildare och rådgivare inom detta ämne. Anna är en energiknippe som varvar humor med statistik för att på ett tydligt sätt kommunicera vad de olika generationerna vill ha och hur man som arbetsgivare kan jobba för att bibehålla eller öka sin attraktionskraft.
När: Fre 2 sept Frukost 07.30 Föreläsning 08.15-09.15
Var: OBS! Scandic Crown, Polhemsplatsen 3, Göteborg
Emma Pihl föreläser under rubriken Så leder du nästa generation - Generation Y
Att förse dagens ledare med kunskap, erfarenhetsutbyte, ledarskapsnycklar och konkreta verktyg som gör att de står rustade för att locka fram potentialen hos nästa generations medarbetare. Företag och organisationer som lyckas med detta har en konkurrensmässig fördel på morgondagens marknad och blir en attraktiv arbetsgivare för 80- och 90-talister. Föreläsningen är baserat på Emma Pihls bok
21 sept 2011 i Stockholm
Alexander Bard föreläser under rubriken Internet är en hydra - hur ska vi hantera vår tids stora revolution?
Alexander Bard, känd från 25 år av internationella musikframgångar (Army Of Lovers, BWO, Gravitonas, och många andra) har parallellt med sin karriär i musikbranschen byggt upp en ansenlig internationell karriär som författare av tre bästsäljande böcker, föreläsare, och sociolog med sociala medier som specialitet. Från debuten på Handelshögskolan 1996 har han utvecklats till en av Sveriges internationellt framgångsrikaste talare. Denna gång håller han en kortare metaföreläsning över frukost på Talarforum för att förklara hur han arbetar och därmed öppna för nya spännande samarbeten.
När: Tors 15 sept Frukost 07.45 Föreläsning 08.15-09.00
Var: Talarforum, Norr Mälarstrand 6, Stockholm
Jäkla Människa!!! - en föreläsning om alla jobbiga människor på arbetet
Denna föreläsning med Jan Bylund och Mattias Lundberg handlar om alla dessa människor vi möter i arbetet. En del av dem är helt enkelt jobbiga och besvärliga. Vad beror det på? Är vi själva för känsliga eller är de helt enkelt bara besvärliga i sin personlighet? Vi får konkreta tips i handboksform och får framförallt lära oss vad vi kan göra åt dem. Föreläsningen avhandlar Manipulatören, Smitaren, Den aggressive och många andra typer och svarar på frågorna: Hur känner du igen dem?
Kostnadsfria seminarier i Stockholm, Göteborg och Malmö
Söker du talare till din nästa konferens? Inspireras gärna av våra öppna kostnadsfria föreläsningar.
Om du har frågor eller vill boka föreläsare till ett eget evenemang är du välkommen att kontakta oss på 08-545 535 00 eller info@talarforum.se .