Saeid Esmaeilzadeh
Serieentreprenör och professor i materialkemi
Saeid Esmaeilzadeh kom till Sverige som flykting när han var åtta år. Tjugo år senare blev han Sveriges yngsta docent i materialkemi vid Stockholms Universitet.
Av en lyckosam slump framställer han världens hårdaste glasmaterial när ett experiment inte går riktigt som det ska. Detta blir början på det framgångsrika bolagsbygge som Saeid Esmaeilzadeh och hans barndomsvän Ashkan Pouya ägnar det nästkommande decenniet åt. Tillsammans har de byggt både miljardbolag och broar mellan akademin och affärsvärlden.
I dag driver de två entreprenörerna bolagskoncernen Serendipity Group, som jobbar inom vetenskap och tech. I boken "Miljardmakarna – Flyktingarna som byggde ett affärsimperium" är deras livshistoria omskriven och under hösten 2018 skildras historien i dokumentärfilmen "Miljardimperiet".
Trots sina stora framgångar i livet har Saeid Esmaeilzadeh fortfarande ödmjukheten och självdistansen i behåll. I sina föreläsningar är han öppen, ärlig och visar på hur relationer och trauman faktiskt kan bli drivkrafter för framgång.
En av Saeid Esmaeilzadehs hjärtefrågor är fenomenet serendipity- en lyckosam slump. Ibland har man turen att hitta något annat värdefullt än det man letar efter och Saeid Esmaeilzadeh menar att så länge man är öppen för nya möjligheter så kommer nya möjligheter hitta en. Genom systematik och struktur kan man till och med öka chanserna för serendipiteter och i sina föreläsningar berättar han hur.
Pressbilder
Naturvetenskap
Föreläsare som drar publik
Omvärld
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
| 1 Juni
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
| 1 Juni
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
| 1 Juni