Niklas Laninge
Beteendedesign
Niklas Laninge är psykolog och expert på beteendedesign.
Han har startat och drivit en rad företag som på olika sätt använt teknik för att hjälpa människor att förändra beteenden. 2010 var Niklas bl.a. med och skapade Europas första KBT-app.
Sedan 2011 har Niklas föreläst och hjälpt företag att använda insikter från fältet beteendeekonomi för att skapa bättre produkter och tjänster. Han var den första i Sverige som började arbeta med metoden "nudging", vars skapare Richard Thaler vann Nobelpriset i ekonomi 2017. Företag som KPA Pension, SEB och Doberman har tagit hjälp av Niklas för att förstå vad som driver människors beteenden och för att förstå varför vi människor gör som vi gör.
Niklas föreläsning Beteendedesign, psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar lär dig om några av de mest vanliga tankefelen som vi människor begår samt hjälper dig att se hur du, dina kollegor och din organisation kan använda beteendedesign för att påverka andra. Som en bonus kommer du som åhörare också att bli mer resistent mot den beteendedesign som andra använder på dig – och det är många som gör det. Idag är beteendedesigner en given roll på alla de stora teknikbolagen. Facebook och Google har exempelvis hundratals anställda som arbetar med psykologins hjälp och försöker skapa bättre och mer beroendeframkallande produkter och tjänster.
Natur & Kultur gav 2017 ut boken Beteendedesign som Niklas författat tillsammans med ingenjören och produktdesignern Arvid Janson.
Pressbilder
Ekonomi
Föreläsare med ämnesexpertis
Föreläsare som sprider klokskap
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
| 1 Juni
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
| 1 Juni
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
| 1 Juni