Jonas Hammarberg

Utvecklas varje dag

Han visar vilken enorm styrka det finns i ett ledarskap som har bestämt sig att inte bara leda sig själv och andra, utan också leda andra till att leda varandra.

Jonas Hammarberg är en av landets mest anlitade föreläsare inom kultur, ledarskap och digital transformation. Som certifierad coach arbetar han med en kombination av traditionell organisationsutveckling och digitala verktyg, med människors inre motivation och engagemang i fokus.

Jonas Hammarberg är affärscoach, föreläsare och författare till den bästsäljande boken Get Digital or die trying, där han tillsammans med Arash Gilan beskriver vägen till en framgångsrik digital transformation.

Jonas har en unik förmåga att väva samman organisation, kultur och ledarskap i en digital kontext och hjälper börsbolag, globala koncerner liksom ägarledda bolag inom retail, telekom, bank & finans, tillverkning och tjänsteindustrin. Jonas är en utpräglad entreprenör med en bakgrund i IT-industrin och var med och byggde upp ett av Sveriges större konsultföretag inom affärssystemsbranschen, som 2013 såldes till amerikanska Battery Ventures.

Under de senaste åren har Jonas bidragit till ledarskaps- och kulturutvecklingsresor i över åttio olika företag och organisationer – i såväl näringsliv som offentlig sektor. Med kombinationen av en erfarenhet, kreativitet och inspiration trollbinder Jonas publiken och får människor att gå från ord till handling med konkreta verktyg.

Exempel på områden som Jonas föreläser om:

Den moderna tidens ledarskap

Vi lever i en helt ny tid, med nya utmaningar, där ledarskapets roll förändras. Inom ramen för de två begreppen Organisationens Livskraft och Utvecklingskraft ger Jonas de åtta områden i vilka ledare behöver göra skillnad. Den nya tidens ledare behöver bygga en yttre och inre attraktivitet, som får de bästa talangerna att vilja komma, utvecklas och komma tillbaka – varje dag till jobbet. All utveckling startar hos varje enskild individ i organisationen, men vi har samtidigt passerat tiden då en enskild individ kan kunna allt och lösa alla problem. Vi har aldrig tidigare behövt varandra så mycket, vilket sätter fingret på den kombinerat största utmaningen av de alla - att få människor att vilja lära, utvecklas och utveckla tillsammans. 80 ledarskapsutvecklingsresor visar på ett och samma mönster och det finns ett tydligt framgångsrecept. Detta och mycket mer delar Jonas i denna framtidsorienterade, men samtidigt konkreta föreläsning där det blir tydligt hur allt hänger ihop och vilken styrka som finns i ett ledarskap som har bestämt sig att inte bara leda sig själv och andra, utan också leda andra till att leda varandra.

Med medarbetarens upplevelse i centrum

Digitalisering och globalisering driver med full kraft med Förändring, Innovation, Prispress och ett radikalt högre Tempo och utmanar varje organisation av idag. Men vi kan bara klara av ett högre tempo om vi har en god hälsa. Ingen människa bör springa ett maraton med 39.8 graders feber och samtidigt är det just det som många svenska organisationer gör idag. Prispress behöver mötas med Produktivitet. Innovation kommer ur Kreativitet och Kreativitet och Förändring kräver Engagemang. Men i Sverige är endast 16 procent av populationen emotionellt engagerade i sitt jobb, 73 procent är passiva och kan mycket väl jobba någon annanstans och 11 procent är direkt frånkopplade och jobbar mot organisationens intresse och mål.

I marknads- och kundperspektivet har kundupplevelsen stått i centrum länge och detta har varit vägen till att få kunden att fortsätta engagera sig och förbli lojal. Nu är tiden då medarbetarens upplevelse står i centrum och den har tre byggstenar; Den fysiska arbetsmiljön, den digitala arbetsmiljön och Kulturen. De hänger alla ihop. Kultur och värderingar står på de flesta organisationers agenda just nu, såväl i Sverige som globalt. Att utveckla kulturen tar tid då den blir levande först då alla faktiskt lever den och vill du få en verklig hävstång i utvecklingen så gäller det att alla tre pusselbitarna i medarbetarupplevelsen passar ihop. Och här har medarbetare, ledare och uppdragsgivare/ägare viktiga, men olika roller.

Vad kan varje enskild individ göra? Vad krävs ifrån ledarskapet och på vilket sätt kan vi påverka vår egna upplevelse på jobbet med hjälp av rätt digitala verktyg? Detta och mycket mer tar Jonas upp i denna spännande och högaktuella föreläsning.

Get Digital or die trying

Digitaliseringen är på de flesta organisationers agenda, men långt från alla vet vad det innebär mer konkret, varför det händer så snabbt just nu och hur man faktiskt transformerar verksamheten mot det digitala.

Globala trendrapporter visar just nu på ett antal intressanta och mycket tydliga fokusområden för bolag i hela världen. Hela 92 procent av företagen arbetar aktivt med att forma en ny form av horisontell organisation, utifrån vad som kallats "The rise of teams". 89 procent utvecklar ledarskapet, 86 procent kulturen och 85 procent strävar efter att höja organisationens engagemang. Allt som en direkt följd av de utmaningar som digitalisering och globalisering för med sig. Detta och mycket mer berör Jonas Hammarberg i sin föreläsning.

Sagt om Jonas;

"Stort TACK Jonas, du gjorde en riktig bra föreläsning på vårt Strategiska Toppledarprogram på Region Uppsala. Här kommer utvärderingen från deltagarna. "Skulle gärna haft Jonas hela dagen. Bästa föreläsaren. Så proffsig och med energi o kraft. Inspiration men samtidigt handfast. Berörd och många tankeställningar. Påfylld med nya perspektiv. Jonas har gjort digitalisering till något mycket större och intressantare - den hör resan vill jag sitta i framsätet. Inte visste jag att jag hade så många rädslor, kände igen de flesta. Det här med tid och prioriteringar var så bra, tar det med mig direkt." - Region Uppsala.

"Vilken scenshow våra kunder fick uppleva på Mitel Customer Experience Days i Malmö när Jonas klev upp och levererade resan kring den digitala transformeringen - Get digital or die trying! Kan verkligen rekommendera Jonas som föreläsare - och det gör våra kunder också ser jag nu när jag läst alla utvärderingar från vårt event." - Mitel.

"Jonas Hammarberg var allt och lite till! Extremt engagerade, verkligen spot, blir aldrig tråkigt man vill bara att han ska berätta mera. Otroligt lyhörd i samtalen innan eventet, lyckades verkligen knyta ihop säcken och lämnade absolut inga stenar orörda." - Telenor.

"Jonas var så otroligt engagerande och fick med sig alla i publiken. Trollband publiken med sina intressanta spaningar. En talare man absolut inte får missa." - CGI Sverige AB.

"Jag har varit ansvarig för innehållet, för sessionerna, på Microsoft TechDays under 6 av de 7 år som konferensen har ägt rum. Och med det sagt, har jag därmed erfarenhet av att identifiera framgångsrika talare som TechDays-deltagarna vill lyssna på. Under de två senaste konferenserna, har jag haft förmånen att få bjuda in Jonas Hammarberg på Awesome Group att presentera och hans resultat är helt unikt i dessa sammanhang. Att två år i rad få ett betyg på 4,9 på en 5-gradig skala har inte inträffat tidigare. Vid båda tillfällena föreläste han inför IT-chefer i en helt överfylld konferenslokal. Han fängslar publiken med sin fantastiska retoriska förmåga, och delar med sig av intressanta och högst aktuella insikter i den digitala transformationen. Han säger precis det som åhörarna vill höra fast de visste inte det innan de lyssnade på honom! Hans konkreta tips kan värderas och implementeras i deras organisationer. Tack Jonas för ett helt enastående resultat, och tack för all kunskap du bidragit med till TechDays deltagarna!" - Microsoft.

"I invited Jonas to give a lecture on digital transformation in health care to our staff of 300 employees at the Dept of Cardiotoracic surgery and anesthesiology earlier this year. In the planning phase, Jonas was very attentive and focused on finding the perfect angle and the result was a truly inspiring help along the digital journey from the past to the future. He elegantly let the digital transformation merge into other aspects of contemporary health care and thereby helped us to move forward in this important field." - Akademiska Sjukhuset, Uppsala.

Pressbilder

Artiklar

Jonas Hammarberg

Liknande profiler

Entreprenörskap

Digitalisering

Entreprenörskap