Boris Lennerhov
VD:n som byggde varuhuset svenskarna vallfärdar till
Boris är chef för Skandinaviens största varuhus. Hans ledarskap har inspirerat organisationen att öka omsättningen med över 300 procent.
Boris Lennerhov är känd från 5:ans dokusåpa "Ullared", där han framställs som den lite förvirrade VD:n för Gekås. Vad som inte kommer fram i programmet är att Gekås under Boris chefskap har ökat omsättningen med nära 300 procent, en omsättning som 2013 förväntas landa på över 4,5 miljarder kronor. Boris föreläser om en ledarstil som handlar om att med sunt förnuft och humor hålla sig nära verkligheten och inspirera hela verksamheten till att behålla kundfokus. Till skillnad från många andra som talar om att " entreprenörskap handlar om att ha kunden i fokus" vet vi att metoden Boris lär ut fungerar. Facit finns. Det heter Gekås.
Boris Lennerhov tillträdde som VD för Gekås i Ullared år 2000 och har sedan dess varit med och utvecklat företaget på många olika sätt. Varuhuset har blivit större, campingverksamheten har breddats och nu satsas det på att bygga en sportbar mitt i varuhuset. Gekås har gått från lågprisbutik till upplevelsehandel. Boris jämför gärna Gekås med nöjesfältet Liseberg i Göteborg – det är en upplevelse att gå på Gekås, och att handla ska vara som en attraktion.
Efter avslutade gymnasiestudier så började Boris sin yrkesverksamma karriär som inköpsassistent på Kosta Glasbruk. Nästa anhalt för Boris blev Lantmännens Försäljnings AB Solanum under tio år med början som säljare för att sluta som VD. Därefter har han verkat som VD inom parti, grossist och detaljhandel i Axel Johnsson AB och Bergendahls. Boris har också genomgått en AMP utbildning (Advanced Management Program) på Harvard Business School i Boston och under flera år medverkat i styrelsen för Falkenbergs Turist AB.
Boris är supersocial, har ett stort hjärta och tar sig gärna tid att vara nere på "golvet" för att snacka med sina anställda.