Sprid arbetsglädje – Förändringsexpertens Christina Stiellis 5 bästa tips
Christina Stielli
Christina Stielli är en flitigt anlitad föreläsare i näringslivet. Hennes föreläsning är en verklig energiinjektion som fokuserar på problemlösning och kreativitet, om hur vi kan träna på att vara glada. Det är en riktig inspirationsföreläsning som ger verktygen till att känna arbetsglädje, ansvar och delaktighet. Enligt Christina handlar det om kommunikation, medarbetarskap, humor och att varje dag i veckan förtjänar en plan. Här delar Christina med sig av sina fem bästa tips för hur man sprider arbetsglädje på jobbet.
Arbetsglädje är livsviktigt för ett företag! Inte minst för att glada medarbetare är lojala medarbetare och det i sin tur ger gladare och mer lojala kunder och lojala kunder återkommer och köper fler produkter och tjänster och pratar gott om företaget. Glada medarbetare är dessutom friskare, mer motiverade, mer kreativa, mer engagerade och klarar motgångar mycket bättre. Idag kan det för vissa företag och organisationer vara medarbetarna som är det allra viktigaste konkurrensmedlet när priser och produkter och tjänster mer och mer liknar varandra mellan konkurrenterna. Själv har jag sedan 1995 haft samma mobiloperatör. Trots att deras priser inte är dramatiskt bättre än konkurrentens, trots att jag kan köpa samma mobiltelefon hos vem som helst, kanske till och med för någon hundralapp mindre. Varför är jag då kvar? Det beror endast på att jag vid varje tillfälle då jag haft kontakt med kundtjänst eller personal i butik blivit fantastiskt trevligt bemött av en glad och problemlösande person, en som ser möjligheter, en som kreativt löser mitt dilemma, går mig till mötes samtidigt som hon eller han bjuder på leende och varma skratt. Bara därför! Häromdagen var jag återigen inne i en av företagets butiker, mötte återigen en medarbetare som trots ett nästan omänskligt högt tryck på kunder i butik och telefon såg mig med ett leende och fick mig därmed att känna mig som den viktigaste kunden av alla. DET är arbetsglädje.
Arbetsglädje bottnar i att vi upplever en stolthet i vad vi gör på jobbet och att vi trivs i kontakt med kollegor och kunder. Därutöver kommer självklara saker som vettiga arbetstider, möjlighet att påverka min situation, trygghet i form av försäkringar och utveckling samt vetskap om att mitt arbete är viktigt för resten av företaget. I butiken som jag nämnde, där kunderna var många och trycket högt på de två medarbetarna bakom disken frågade jag om de inte hade någon stol att sitta på. De stod upp, hela dagen, från klockan tio på förmiddagen till klockan fem. Bara tanken fick min egen rygg att värka. När jag ställde frågan såg de på mig och log och sa att det inte alls var besvärligt eftersom de var fria att ta rast när de ville, gå ifrån som de ville och hade möjlighet till och de båda hjälpte och täckte upp för varandra. Det var tydligt att de trivdes med varandra, med kunderna omkring sig och, inte minst, det var tydligt att de var stolta över det jobb de gjorde.
Arbetsgivaren kan och bör förstås skapa förutsättningar för arbetsglädje men till slut kommer ansvaret fram till individen, till medarbetaren. Min glädje är mitt ansvar och är jag rädd om mina kollegor så tar jag ansvar för vad jag smittar ner dem med.
Tillstånd smittar ju förstås! Möter jag en glad kollega vid kaffeautomaten smittas jag av hans eller hennes positiva förhållningssätt. Möter jag däremot en kollega som klagar, som pratar skit om andra, som uttrycker ett missnöje … ja, då smittas jag av det och min arbetsdag riskerar att bli därefter. Dessutom riskerar jag att bära smittan vidare och vips har vi en arbetsgrupp som klagar, som pratar skit och som allra helst talar om allt som man är missnöjd med. En enda person kan påverka en hel avdelning. Både positivt och negativt!
Kan vi lära oss språk, excel, att dansa så kan vi också lära oss att vara glada, att anamma ett positivt förhållningssätt. Det innebär inte att vi ska förneka det som är jobbigt, det innebär bara att vi inte ska stanna kvar med fokus just på det jobbiga.
En arbetsplats där arbetsglädje verkligen råder är en arbetsplats med låg sjukfrånvaro och goda resultat. Det är en arbetsplats som jag visslar när jag går till, inte från. Och det hänger på var och en av oss. Det hänger på mig.
Fem tips för att sprida arbetsglädje på jobbet:
- Säg god morgon med energi! Se folk i ögonen, lägg en hand på en axel och säg god morgon.
- Var generös. Bjud en kollega på just den sortens kaffe som han eller hon föredrar. Välj en kollega du vanligtvis inte pratar så mycket med.
- Ge komplimanger och glöm inte att chefen också behöver en komplimang då och då.
- Tillverka en liten medalj som går till den som spridit mest glädje under dagen.
- Notera vid dagens slut de saker som har fungerat bra och som du har gjort bra.
- Sist men inte minst – glöm inte bort att le!