Peter Malmqvist
Oberoende finansanalytiker och skribent
Peter Malmqvist har en omfattande erfarenhet av finansmarknaden och föreläser om ekonomi i alla dess olika former.
Peter Malmqvist är en av landets mest erfarna, oberoende finansanalytiker. Hans verksamhet omfattar närmare tre decennier och han har under sin tid arbetat med de flesta företagsinriktade finansområdena, från kreditvärdering, aktievärdering, corporate finance till makroinriktad strategianalys. Peter har tidigare arbetat som börsanalytiker på SvD Näringsliv, analyschef på Aragon Securities och Nordnet Bank samt som chef för kapitalförvaltningen på Aragon Secirities. Numera arbetar han med kurs- och seminarieverksamhet och skriver artiklar i tidningarna Aktiespararen, Privata Affärer och Fastighetsnytt. Utredningar för Stockholmsbörsen rörande börsbolagens tillämpning av internationella redovisningsregler (IFRS) är andra arbetsuppgifter.
Peters ämnen är ekonomi – konjunkturanalys, ekonomi – inflations-/ränteanalys, redovisning i börsbolag (IFRS), företagsanalys i praktiken samt aktie-/företagsvärdering i praktiken. Han har en modell för konjunkturanalys kopplad till värdering av aktier. Analysen fokuserar på viktiga konjunkturindikatorer för de största länderna i världen och börjar på global nivå, varefter den bryts ner i enskilda faktorer och länder. Syftet med modellen är att koppla ihop börsföretagens vinstutveckling med centrala konjunkturparametrar.
Pressbilder
Föreläsare som sprider klokskap
Ekonomi
Ekonomi
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
| 1 Juni
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
| 1 Juni
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
| 1 Juni