Henrik Schulz

Skandinavisk lyx, vad är det?

Henrik Schulz har marknadsfört skandinavisk design och föreläst om skandinavisk lyx i större delar av världen. Uppdragsgivare är svenska internationella företag samt exportrådet. Henrik arbetar idag som formgivare och arkitekt och driver arkitekkontor.

Henrik Schulz har marknadsfört skandinavisk design och föreläst om skandinavisk lyx i större delar av världen. Uppdragsgivare är svenska internationella företag samt exportrådet.

Henrik arbetar idag som formgivare och arkitekt och driver sitt arkitektkontor från Göteborg. Tidigare har han arbetat för Jonas Lindvall i Malmö och Gert Wingårdh i Göteborg. Då Henrik fick i uppdrag att ta fram Volvo Cars nya globala utställningar med utgångspunkt i skandinavisk lyx började ett djupgående arbete med att definiera vad skandinavisk lyx är. Skandinavisk lyx börjar bli ett begrepp som många nordiska företag använder sig av och integrerar i sin värdegrund utan att riktigt förstå innebörden.

Skandinavisk design betyder för de allra flesta överkomlig design, design för alla, som t.ex. H&M och IKEA. Vi skiljer på skandinavisk design och lyx. Lyx är ett ord som vi helst undviker och ett begrepp som många stöter sig på. Detta håller på att förändras. I Skandinavien finns hantverkskunnandet och materialkunskapen som krävs för att skapa exklusiva produkter och miljöer utan att vi egentligen använder oss av denna unika kunskap.

Föreläsningen handlar om skandinavisk lyx inom arkitektur, design och mode. Vilka byggnader, produkter och varumärken urskiljer sig från mängden och varför. Så vad är skandinavisk lyx? Man kan enkelt förklara det genom att säga vad det inte är. Ta sydeuropeisk lyx t.ex., förslagsvis en Versace väska. Man köper dessa produkter för att synas och imponera på andra. Man visar medvetet upp att man har råd med dessa produkter. En italiensk soffa kan se fantastisk ut men den går kanske inte att sitta i. Eller för att ta ett centraleuropeisk exempel på lyx: bilmärket Mercedes. Här visar man upp hur långt man har kommit med dagens spjutspetsteknik. Det handlar mer om produkten än om kunden. Produkten är i fokus, kunden är sekundär.

Skandinavisk lyx är sofistikerad lyx. En produkt som Wegners "The Chair" är ett utmärkt exempel. För den oinvigde är stolen en välfungerande produkt, varken mer eller mindre. För den insatte är det mycket mer än så. Ju mer man studerar stolen desto intressantare blir den, detaljer, hantverk materialsammansättning och funktion, allt passar ihop. Skandinavisk lyx är balanserad och funktionell, med människan i centrum.

Föreläsningen är inspirerande, utmanande och underhållande. Syftet är att visa vad vi i Skandinavien har som är unikt och hur vi kan särskilja oss på världsmarknaden idag genom att fokusera på vad vi har och inte vad alla andra gör. Vårt moderna förhållningssätt i Skandinavien till miljö, jämlikhet och livskvalitet skall vi förvalta och vara stolta över, det är skandinavisk lyx.

Artiklar

Henrik Schulz

Underhållande föreläsare

Inspirerande föreläsare

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Boka talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2