Ledarskap på apstadiet

Tommy Lundberg

I en mer och mer sönderstressad vardag kan chefer och företagsledare ha mycket att lära av apors sätt att hålla samman gruppen. De chefer som på allvar bejakar medarbetarnas mänskliga behov i arbetet, kommer garanterat att skapa bättre resultat.

Om du sätter dig och betraktar en schimpansflock i en djurpark slås du snart av en igenkännande glädje. Schimpanserna visar samma beteenden som vi, de har samma typ av gester. Vi känner direkt igen uttrycken för glädje och sorg i deras kroppsspråk. Precis som apor presterar vi människor också bättre när vi känner oss delaktiga och trygga. Att vi så snabbt identifierar oss med schimpanserna är inte så konstigt. Genetiskt är vi nämligen till 98,6 % lika.

Likheten understryks av att schimpansens hjärna har precis samma grundform och struktur som människans tankeapparat. VÃ¥r hjärna är visserligen tre gÃ¥nger sÃ¥ stor, vilket märks pÃ¥ vÃ¥ra intellektuella förmÃ¥gor (vi kan ju bÃ¥de teckna elavtal, pensionsspara och twittra). Men även om vi rent intellektuellt har sprungit ifrÃ¥n schimpanserna ordentligt sedan vi hoppade ner frÃ¥n det gemensamma släktträdet för cirka 6 miljoner Ã¥r sedan, sÃ¥ är vi emotionellt väldigt lika. Om vi accepterar att mÃ¥nga av vÃ¥ra tankar och beteenden faktiskt styrs av vÃ¥ra känslor, sÃ¥ finns det ”arbetssätt” hos vÃ¥ra trädklättrande kusiner som kan vara värda att apa efter.

Psykologisk trygghet i arbetsgrupperna

En schimpansflock ägnar flera timmar om dagen Ã¥t att sitta och putsa pÃ¥ varandra. Det kallas grooming och är apors sätt att skapa ett tryggt klimat i gruppen och fÃ¥ alla att känna sig delaktiga och betydelsefulla. I vÃ¥ra hektiska arbetsliv är det naturligtvis svÃ¥rt att hinna med att putsa pÃ¥ gruppkänslan varje dag, men vi borde kanske ta oss den tiden! Forskning i ekonomi visar nämligen att det inte är pÃ¥ organisatorisk nivÃ¥ (vilket mÃ¥nga företagsledare tycks tro) som de stora prestationsförbättringarna kan uppnÃ¥s, utan i de sÃ¥ kallade mikrosystemen - alltsÃ¥ i de smÃ¥ arbetsgrupperna. Forskningen visar att den enskilt viktigaste faktorn för en grupps prestationsförmÃ¥ga är just ”psykologisk trygghet”; att man skapat ett klimat där individerna känner sig delaktiga och aktivt bryr sig om varandra och hur gruppen samverkar.

Titta upp från excel-filerna

Det närmaste vi moderna yrkesmänniskor kommer grooming måste vara fikarasten. Men till och med den håller vi på att stressa bort.
– Jag hinner inte fika, säger vi i vår ambition att vara så effektiva som möjligt. Istället för att sätta oss med gruppen tar vi kaffekoppen med oss till skrivbordet. Och istället för att se en arbetskamrat i ögonen, fortsätter vi att stirra ned i våra word-dokument och excel-filer. Eller, för att åtminstone bli lite bekräftade som människor även under arbetstid, tittar in en stund på Facebook!

Bejakade mänskliga behov ger bättre resultat

De flesta chefer borde fundera en stund över Facebooks framgÃ¥ng. Inte främst för att ta reda pÃ¥ ”hur man nÃ¥r ut i de sociala medierna” utan för att reflektera över ”hur man nÃ¥r in till sina medarbetare”. För hemligheten med fenomenet Facebook är just att det bygger pÃ¥ människans urÃ¥ldriga och nedärvda behov av att bli sedd, uppmärksammad och bekräftad. Den ledare som pÃ¥ allvar bejakar medarbetarnas mänskliga behov i arbetet, kommer garanterat att skapa bättre resultat. Kanske redan nästa kvartal.

Om boken

Genom att studera vÃ¥ra närmaste släktingar bland djuren kan vi finna vägar till ett mänskligare ledarskap och Ã¥terfÃ¥ en förlorad känsla för vad som fÃ¥r människor att mÃ¥ bra och prestera bättre. Vill du veta mer om det här ska du läsa boken ”Ledarskap pÃ¥ apstadiet” av Tommy Lundberg och Ola Berggren. Boken, som nominerades till Ã…rets HR-bok 2010, tar dig med pÃ¥ en inspirerande resa frÃ¥n Afrikas djungler till vÃ¥rt moderna informationssamhälle, frÃ¥n vÃ¥r ursprungliga jakt pÃ¥ föda till jakten pÃ¥ pengar, frÃ¥n regnskogen till arbetsplatser, möteslokaler och styrelserum. Primatforskning blandas med kognitiva studier, ekonomisk forskning, egna erfarenheter och mängder av tänkvärda tankar.

Ledarskap på apstadiet finns att köpa på Adlibris

Förlag: Great Words
Utgiven: 2010
ISBN: 9789163364341

Några av våra kunder om oss

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad

Talarforum imponerar med sin förmåga att förmedla inspirerande och kvalitativa föreläsningar som är anpassade efter kundens behov. Med en hög känsla för service, professionalism och ett brett nätverk av kunniga talare säkerställer de en förstklassig upplevelse från bokning till genomförande. Jag kan varmt rekommendera Talarforum för den som söker engagerade och givande föreläsningar!

Malin Svärd
Karolinska Universitetssjukhuset

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2