3 tips – så blir du effektiv på hemmakontoret

Tips för att hålla motivationen uppe när du jobbar hemma

Idag arbetar många av de som har möjlighet hemma. Det är en bra möjlighet i tider då vi inte fysiskt ska mötas men det kan också medföra problem och svårt att separera jobb och fritid när allt sker i hemmet. Nedan kommer några tips på hur du kan strukturera dagen och hålla motivationen uppe.

Klä på dig

Ställ klockan, gå upp och gör dig iordning som om du skulle åka till jobbet. Kanske lite bekvämare kläder men byt om från pyjamasen. Det är en viktig signal till hjärnan för att separera arbete från vila eftersom allt sker på samma plats. Det är samma sak vid arbetsdagens slut. För att hjälpa hjärnan att slappna av kan du byta om och sjunka ner i soffan och släppa alla tankar på jobb. Det blir en form av markering för dig själv och för hjärnan.

Ordning och reda (och listor)

För att kunna fokusera på arbetet och inte på hemmet underlättar det om det är undanplockat och städat när du börjar jobba. Det stressar oss mer än vi tror när det ligger saker överallt. Det kan också vara frestande att börja städa istället för att ta tag i den där våra arbetsuppgiften eller ringa det där jobbiga samtalet.

Ytterligare ett tips som underlättar dagen är att skriva listor på vad som ska göras under dagen och även en lista för vad som ska göras under hela veckan. Då får du en tydlig bild av vad som ska göras. Listorna kan skrivas i ett block där du stryker genomförda uppgifter eller i ett digitalt anteckningsblock eller sticky-notes där du kan bocka i som genomförd eller radera uppgiften. Skönt att se vad som är gjort och vad som ligger framför, det minskar även stress att ha en tydlig planering.

Ta pauser

Eftersom det inte blir de naturliga avbrotten som att gå till kaffemaskinen, samlas i möte, småprata med en kollega, gå till skrivaren osv måste du själv se till att göra avbrott i din arbetsdag. Du kan antingen skriva ner vilka tider avbrott ska ske under dagen eller ställa alarm och ta en liten paus varje eller varannan timma.

Under pausen är det viktigt att sträcka och röra på dig, gör iordning lite mellanmål, ta en kort promenad, gör några enkla ryggövningar eller något annat som helt bryter av från arbetet.

Vill du få mer tips och konkreta verktyg kan du boka en digital föreläsning på ämnet. Klicka på boka en talare så hjälper vi dig hitta rätt i föreläsardjungeln.

Läs också artikeln med tips på hur du får hemmakontoret mer ergonomiskt.



Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Boka en talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Boka en talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2