Är allting chefens fel?

Olof Röhlander

Olof Röhlander är en prisbelönt professionell föreläsare, utbildare, licensierad mental tränare och certifierad coach. Han har bland annat fått pris som årets föreläsare och är även författare till boken "Det blir alltid som man tänkt sig". Olof är en av få föreläsare som årligen gör hundratals bejublade föreläsningar inom näringslivet. Olof Röhlander röstades fram till Årets talare i Sverige 2011 och har enligt Dagens Industri varit den mest bokade talaren i svenskt näringsliv de senaste åren. Olof berättar här om några av alla de svårigheter det kan innebära att ha och vara chef.

”Alltså, jag hatar min chef! En riktig jubelidiot, eller hur? Ja, allt var verkligen så mycket bättre förut!” - Vi ställer höga krav på dagens ledare. De ska vara lyhörda för förslag, men ändå följa en tydlig linje. De ska hitta konstruktiva lösningar på problem, vara rättvisa och skapa resultat. De ska inspirera på måndagsmötena och vara positiva föredömen. Framför allt förväntas de kunna ta skit. Rejält med skit.
Det finns arbetsplatser där det ingår att sprida skvaller om ledningen. Protesterar du, så ses du som någon som försöker smöra för cheferna, och riskerar att bli utfryst. Det är vi mot dom, förstår du.

Vissa tycker att alla ”som tror dom bestämmer”, ska baktalas, som att det är någon allmän rättighet. Det snackas gärna bakom chefens rygg. Det är klart att när många gör det, så blir det till slut allmänt accepterat. Något som bara hör till, liksom. Samtidigt undermineras förutsättningarna att faktiskt leda.
Ledare förvandlas lätt till måltavlor där allt projiceras mot dem. Det är bekvämt att lägga skuldbördan där. Vips så glömmer vi att de är individer av kött och blod, med ömtåliga hjärtan som alla andra.

Vi må anse att någon chef faktiskt förtjänade den behandlingen, men så finns de där medarbetarna som bara haft dåliga chefer. Det märkliga är att det bara funnits en enda gemensam nämnare i alla dessa situationer, och det är att de själva har varit inblandade i dem. Allt annat har faktiskt varierat.
Det är också något att tänka på. I de fallen kanske inte allting har varit chefens, eller ledarens, fel ändå?

Om du som ledare blir oacceptabelt behandlad av dina medarbetare, så finns flera tips om det här

Några av våra kunder om oss

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Vi anlitar Talarforum för att det är så otroligt tryggt och skönt att samarbeta. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. De har en fingertoppskänsla och professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Talarforum, ni kommer inte att bli besvikna.

Anna Treschow
SABO

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad