> > > >

Att arbeta som moderator

Fredrik Berling

Frågar man ingenting - får man ingenting veta

”Frågar man ingenting - får man ingenting veta!” Vem minns inte den devisen från mitten av 90-talet. Fredrik Berling var med och startade Hjärnkontoret 1995, ledde programmet under 4 år och lärde oss att det är bra att vara frågvis och nyfiken. Efter det blev det TV-sporten under några år som programledare för bland annat Lilla sportspegeln, Fotbollsgalan och Vasaloppet. Parallellt med TV har Fredrik under de senaste 20 åren arbetat som konferencier och moderator och varit flitigt anlitad i vitt skilda sammanhang över hela landet. 2016 var han nominerad till Årets Moderator och vi passade därför på att ställa honom några frågor om hantverket.

Vad är skillnaden mellan konferencier och moderator?

- Jag brukar definiera det såhär; En konferencier är en ”kom-fram-och-säg”, en person som enkom introducerar talare, artister osv. En moderator är mer aktiv på scen, gör intervjuer på scen, interagerar med publiken osv. Numer talar man mer och mer om ”facilitator” också. En sådan är än mer aktiv på scen, för dialog med publiken och leder kanske en workshop.

Vilka egenskaper har en bra moderator?

- En bra moderator ska ha förmågan att förstå sammanhanget. Förstå vilken publiken är och vilket budskapet är som ska kommuniceras. En bra moderator får alla att känna sig trygga och guidar, leder dom som står på scenen genom hela programmet. Hon eller han skapar också en brygga mellan scen och publik samt ett forum där alla kan leverera sitt bästa. Sen skulle jag vilja tillägga att moderator-rollen allt för ofta underskattas. Om man väljer att ta in en ”kändis” som moderator eller marknadsassistenten för att han är ”en skön och rolig snubbe” så har man inte förstått vad som faktiskt krävs.

Det är fortfarande många som inte ser fördelen med en extern moderator. Det är bra med ett perspektiv utifrån, och det är lättare för en extern person att ställa både naiva och tuffa frågor vilket skapar en äkthet, en trovärdighet.

Kan du utveckla det?
-Tänk om man skulle resonera likadant om man ska operera ett benbrott? ”Välkommen hit. Till dagens operation har vi tagit in en väldigt framåt och trevlig kille från vår IT-avdelning. Han kommer att klara det här galant. Annars blir det dyrare och vi får skjuta fram det hela”…

Vidare krävs det erfarenhet och rutin för att bli en bra moderator. Men det kräver mer än så, tex en lyhördhet, och en trygghet i att kunna släppa manus. Att låta ett samtal ”dra iväg” utan att det blir pladdrigt, och sedan återta kommandot för att styra vidare. Det är därför som Talarforum är så framgångsrika; Man nöjer sig inte med - ”vi vill ha en kändis och gärna en kille eftersom det är många tjejer i publiken” - utan ser verkligen till att hitta den mest lämpade moderatorn för varje enskilt tillfälle. Det är tex ganska stor skillnad mellan att leda ett TV-program och att leda en konferens eller event.

Vilken är den största skillnaden mellan att programleda TV och leda en konferens?

- Det är nog att du i TV är betydligt mer styrd av tid och innehåll. I TV har du ofta väldigt begränsat med tid vilket gör att du i stort sett följer ett manus och ett upplägg till punkt och pricka. Som moderator måste du kunna vara betydligt mer flexibel och spontan.

Du arbetar mycket utifrån nyfikenhet och humor, berätta?

- Rent krasst är det så att alla uppdrag inte kan vara lika intressanta. Men konsten är då att hitta det som triggar en själv, väcker ens nyfikenhet även i det sammanhanget. Nyfikenheten är grunden till en öppen och givande kommunikation.

och humor?
- Humorn är ett verktyg för att få både dom på scenen och publiken att känna sig bekväma, delaktiga, hänga med. Men samtidigt får man inte vara FÖR rolig eftersom budskapet alltid måste vara i fokus. Budskapet ska inte bara ut, utan också in i dom som lyssnar.

Finns det några uppdrag du inte gör?

- Ja, absolut. Dels måste jag känna att jag kan bidra, att min kompetens är rätt och tillräcklig för sammanhanget. Jag syns tex relativt sällan i politiska eller ekonomiska sammanhang tex. Sen måste jag också kunna stå för dom sammanhang jag figurerar i. Det är helt avgörande för mig som person och min trovärdighet.

Fredrik är uppvuxen i en riktig skådespelarfamilj. Hans morfar Tore Lindwall var stor skådespelare i Göteborg, och hans far Christian Berling var trogen Dramaten i Stockholm under hela sin karriär. Hur har det påverkat honom i hans yrkesval?
- Det är klart att det har haft en stor inverkan. Dels tror jag att generna spelar roll, men inte minst att jag är uppväxt i en miljö där det var självklart att stå på scen, att i olika sammanhang tala inför andra. Jag har helt enkelt tränat på det här sen jag var liten (skratt).

Vi ska ge publiken inte bara det dom vill ha, utan också det dom inte vet att dom vill ha.

Faktaruta

Namn: Fredrik Berling
Familj: Sambo och 3 barn
Ålder: 52 år
Intressen: Jag är faktiskt nyfiken på det mesta men om jag måste välja nåt så blir det kultur och sport
Devis: På Hjärnkontoret hade vi stor skylt med ord som jag har med mig än idag: ”Vi ska ge publiken inte bara det dom vill ha, utan också det dom inte vet att dom vill ha”.

Läs även Talarforum + Almedalen = sant

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Talarforum Akademi   

Masterclass

En heltäckande utbildning för talare » Anmäl dig nu - senast 15 juni
» Ladda ner broschyren

Föreläsare Moderatorer Artister Internationella föreläsare

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta