> > > >

Anlita inte en moderator

Antoni Lacinai

Antoni Lacinai hjälper sina kunder att prestera på topp i möten med andra. Han är en erkänd och uppskattad föreläsare och utbildare, moderator, och professionell coach. Här förklarar Antoni när och varför du behöver en moderator. Han berättar även om vilka olika sorters moderatorer som finns samt hur du väljer rätt till ditt event.

Jag älskar rollen som moderator. Att förmedla den röda tråden, introducera talare, ställa frågor till panelen. Att ha som arbete att lyssna på smarta människor. Jag säger bara: Nyp mig i armen! (Och berätta inte för någon. Låt det vara vår hemlighet.)
Det började med att jag i början på 00-talet, under min tid på Ericsson, delvis jobbade som internmoderator och åkte jorden runt för att moderera events. Det gav verkligen mersmak! Och så för tio år sedan samlade jag mod och tog steget att lämna det stora telekombolaget för att renodlat få göra det som jag brann som allra mest för - till exempel att talarträna människor och att agera moderator. I början trodde jag att min ”go-tomarket- modell” skulle vara att ta rygg på eventbolag. Nog skulle de kunna sälja in nyttan med att träna talarna så att de kunde förstärka hellre än att förstöra den påkostade kickoffen? Nog skulle de kunna sälja in nyttan med att ta in ett moderatorproffs som lyfter hela dagen i kvalitet och energi? Så fel jag hade…
80–20:regeln gäller här. 80 % av er som är eventproducenter har ett laserfokus på att få alla praktiska detaljer på plats. Mat i rätt tid, hotellrum till alla, ljud, ljus, dekor, galgar, taxi. Listan kan göras lång. När kunden säger att de behöver en moderator är ni utanför er komfortzon. Kanske säger ni ”vi tar in en kändis”. Det här är helt enkelt inte er hemmaplan.

Moderatormarknaden är uppdelad i fyra segment

• Kändisar. Ofta från tv. Några är grymt duktiga och värd varenda extra kändiskrona. Fördelen är också att namnet drar intresse. Nackdelen är när ”namnet” inte gör jobbet utan förlitar sig på sin strålglans, och tar fokus från innehållet. Värst kan det bli när journalisten försöker slå hål på chefens argument,istället för att hjälpa denne att lyfta budskapet.
• Branschkändisar. Professorn i Alzheimers. Den sakkunnige advokaten. Speldesignern som alla känner till. Fördelen är åter dragningskraften. Även här finns det många duktiga samtalsledare. Nackdelen är att de inte är tränade moderatorer och att de gärna vill vara den som står för innehållet. Detta gör att deras frågor till talarna ofta blir till långa påståenden.
• Internanställda som tar rollen. Fördelen är att de inte kostar mer än sin lön och att de tar tid från annat. De brukar ha hygglig koll på ämnet. En del är naturbegåvningar. Nackdelen är att de sällan är tränade för uppgiften och de kan inte direkt anklagas för att vara objektiva.
• Professionella moderatorer. Fördelen är att de har ett lägre pris än kändisar samtidigt som de ofta jobbar hårdare. De tar inte fokus från innehållet och de kan yrket. I alla fall de som är bra. Nackdelen är de gånger det faktiskt ska vara en kändis eller där det verkligen krävs en spetskompetens av inte bara talarna, utan också moderatorn. Du som vill ordna en konferens: Vad behöver just ni på er konferens? Vilken sorts moderator är rätt? Hur säkerställer ni kvaliteten? När blandar ni in en eventuell extern moderator? Du som vill arrangera: Vet du varför kunden vill ha en konferens? Vet du vad de vill uppnå? Vilka eventuella talare kan det vara lämpligt att ta in utifrån? Hur tränade är de interna talarna? Och vilken sorts moderator är lämplig?

Tips i tretal

1. Använd en moderator om det finns fler än en talare. Någon måste leda mötet.
2. Använd en moderator som moderator. Visst är vi flera som både kan moderera och presentera. Men det är dumsnålt att få moderatorn att byta roll mitt i bara för att spara några slantar. Välj. Publiken blir förvirrad annars.
3. Anlita inte en moderator. Anlita två. Ja, varför inte? Hittar du en dynamisk duo som funkar ihop kan det lyfta ditt event ännu mer.

Texten har tidigare varit publicerad i Kick Off

Antoni Lacinai

Antonis ledord är Kommunikation, Prestation och Ledarskap. I sitt arbete har han också skrivit tre böcker om kommunikation, presentationsteknik, framgångsrika kundsamtal och en bok om konsten att kunna moderera.

Läs hela hans presentation...

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta