> > > >

17 digitala trender 2017

Anna Gullstrand

Digitala medier och teknisk utveckling har ritat om spelplanen för alla - oavsett om du jobbar med affärsutveckling, marknadsföring, försäljning eller kundlojalitet. I denna artikel får du en överblick över några av de trender som du måste förhålla dig till under kommande år, presenterat av Anna Gullstrand, vd för digitalbyrån Fröjd.

De digitala trenderna som Fröjd förutspår är:

  • Den transformerade marknadsavdelningen
  • Rörligt i realtid
  • Applicerad VR skapar verklig nytta
  • Gör om & gör rätt inom automatiserad marknadsföring
  • Relevant realtids-analys blir ett måste
  • Maskiner går från smarthet till visdom
  • Robotetik och moralgoritmer
  • Med stor makt kommer stort ansvar?
  • Vikten av en stabil grund att stå på
  • Förtroendets fart
  • Mångsysslarens återkomst
  • Den nya verktygslådan
  • Appiga webbar
  • Röstsök - som man frågar får man svar
  • Länge leve sakernas internet
  • Säkerhetscrash, boom, bang
  • Vem är din konkurrent?

Digitalt var initialt en fråga för marknadsavdelningen, och det är det fortfarande. En minst sagt klurig fråga. Vi ser hur vissa marknadsavdelningar allt mer liknar tidningsredaktioner eftersom content marketing är ett framgångsrecept i sociala medier, medan de klassiska tidningsredaktionerna bygger sina nya affärsmodeller på seminarier och kurser. Många marknadsförare är på jakt efter det nya massmediet eftersom tv-tittandet minskas, många ogillar reklam och ⅓ använder AdBlockers. I allt detta har influencers blivit det nya heta - dvs. bloggare, youtubestjärnor, artister och starka profiler med stora nätverk i sociala medier. 2017 blir året då allt fler varumärken använder influencers och måste fundera på vilken person som bästa matchar deras värderingar. För många blir det första gången de ställer sig frågan - vad har vårt företag för värderingar?

Vikten av en stabil värdegrund och hållbart företagande blir alltså allt viktigare. Kopplingen till det digitala är solklar, för Internet har gjort att alla företag alltid måste leva som de lär. Det går inte att som IKEA hålla jämställdhet högt och samtidigt sudda bort kvinnor i de Saudiarabiska IKEA-katalogerna. Många varumärken är fortfarande rädda för att skapa en närvaro i sociala medier på grund av att då skapa en arena för missnöjda kunder. Och rädslan är befogad. Företag med dåliga produkter, otrevlig personal och förlegade värderingar hör inte hemma i den digitala tidsåldern.

Den stabila värdegrunden, bra ledarskap och en kultur präglad av högt förtroende är också framgångsfaktorer i kampen om de digitala talangerna - det vill säga de som har hög generalistkompetens inom digitalt, en spets inom ett specifikt ämne, och som är nyfikna och lär sig nytt hela tiden. Undersökningar visar hur balans mellan jobb och fritid samt flexibilitet är viktiga när de unga ska ut på arbetsmarknaden. Dessvärre är det enligt Manpower få företag som faktiskt uppmuntrar sina anställda att jobba där de är som mest effektiva. Detta glapp får konsekvenser.

Men framförallt så är digitalt inte bara en fråga för marknadsavdelningen. Det är en fråga för företagsledningen då det för många handlar om att förändra företagets kärna - affärsmodellen. Att kanske göra som AirBnB och låta alla bostadsinnehavare själva agera “säljare”, eller som Toborrow som låter privatpersoner låna ut pengar till varandra, eller som Sellpy som hjälper alla som själva inte orkar sälja sina prylar på Tradera, med hjälp av just Tradera. 2017 kommer vi att se ännu fler spännande uppköp, likt Storytel som köpte anrika Nordstedts 2016. Men tyvärr också en hel del konkurser och nedläggningar… Alla vill hoppa på den digitala transformationen och börja arbeta som en snabbföränderlig start-up. Men, hur gör man?

Anna ger dig fördjupade insikter och fler digitala trender.
Hon tar med er in i framtiden!
Läs mer om henne här och boka.

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Föreläsare Moderatorer Artister Internationella föreläsare

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta