> > > >

Hur uppfattas du på LinkedIn? – 5 tips för att skicka rätt signaler

Angela Ahola

Det går fort, på bara en bråkdels sekund har andra bildat sig en uppfattning om dig. Det första intrycket bildas fort, blir bestående och är svårt att ändra.

Angela Ahola arbetar med att föreläsa kring det första intryckets betydelse och släppte för ett par månader sedan sin första bok ’Konsten att göra intryck’.

Angela har alltid varit intresserad av första intryck och hur vi läser av varandra. Intresset för detta väcktes i tonåren där hon spenderade sina gymnasieår i en utpräglad överklasskola. Hon spelade i ett dödsmetallband och såg ut så som du gissningsvis föreställer dig. Hon avvek med andra ord radikalt från övriga elever som hade precis de rätta märkena på sina kläder och föräldrar med fina jobb. Angela var samtidigt ambitiös och intresserad av skolan. Hur orättvist det än kan kännas hade utseendet, hur hon fysiskt valde att ’presentera sig’ för omvärlden, ändå en inverkan på betygen.

Varför är det så? Forskning visar att vi människor inte bedöms utifrån de vi är utan utifrån hur andra uppfattar oss. Angelas egna forskning har även visat att till och med yrkesverksamma domare och nämndemän påverkas av de första intryck en misstänkt gör på dem.

Idag vet vi att första mötet inte alltid sker i verkliga livet, utan allt som oftast över nätet - på LinkedIn, via företagshemsidor, dejtingsajter m.m.

Vad är det som avgör hur andra uppfattar oss på nätet?

Till att börja med är de psykologiska mekanismerna är desamma över nätet och i verkliga livet. Vi frågar oss om vi kan lita på dig. Är du snäll, godhjärtad och om din kompetens/kapacitet är hög eller låg. Vi försöker alltså läsa av samma egenskaper oavsett hur vi ses i första mötet och oavsett vad det är för ’information’ vi har till hands om varandra. Detta är ett fenomen som har benämnts av forskare som ’thin slices of behavior’. Det innebär i korthet att vilken information andra än har om oss kommer de att använda den som ett underlag för att dra slutsatser om hela vår personlighet. Det kan vara så lite som ett visitkort, vår titel, eller en profilbild.

I dagens samhälle, för att lyckas med vår karriär eller med dejtande, behöver vi även bemästra konsten att göra intryck på nätet.

Här kommer fem tips - med fokus på fotot

Ha koll. Var medveten om att bilden är viktig. Människan är i hög grad visuell.

Sammanhanget. Din bästa Tinder-bild är nödvändigtvis inte densamma som den där fokus ligger på karriär och kompetens.

Vilken bild av dig vill du förmedla? Bilden av en attraktiv person, en kompetent yrkesmänniska eller något annat? Använd din bild till att förmedla det jobb och den karriär du önskar. På företagshemsidor och karriärbetonade sociala medier ger en professionell bild – kanske till och med tagen i fotostudio – ett kompetent och seriöst intryck.

Associationerna: Haloeffekten gör att även miljön där bilden är tagen påverkar andras bedömning av oss. Står vi på en bergstopp jämfört med mitt i stadsvimlen förmedlas olika bilder av oss. Bilden kan även vara tagen mitt i en aktivitet - när vi föreläser, står bredvid motorcykeln, gör en kul grimas utklädda på en maskerad eller sitter på vårt kontor. ’Imbibing idiot bias’ beskriver, till exempel, hur någonting så harmlöst som ett glas öl eller vin gör att andra uppfattar oss som mindre intelligenta.

Stylingen. Är du klädd formellt eller ickeformellt? Ljusa eller mörka kläder? Har du utsläppt hår, uppsatt, är sminkad, bär glasögon eller kanske till och med solglasögon så kommer det att påverka hur andra uppfattar dig.

Angela har även skapat appen Tosify som hjälper dig att ta reda på exakt vilka signaler din profilbild sänder ut och hur du uppfattas. Ladda ner den där du laddar ner appar.

Stort lycka till med att göra att bra första intryck över nätet!

Angela Ahola

Aktuell med boken ’Konsten att göra intryck’

Läs hela hennes presentation...

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta