Tatiana Butovitsch Temm

Tatiana Butovitsch Temm

Lönsamhet: Alla kunder är inte vita män

Tatiana Butovitsch Temm är vd för ett affärsutvecklingsföretag som arbetar med kunder som vill nå nya lönsamma kundgrupper, utan exkludera de gamla. Köpkraften växer ofta på nya ställen i samhället. Företaget fokuserar på genus, ålder och etnicitet.

Kvinnor fattar 80% av alla konsumentbeslut – en kundgrupp väl värd att lyssna på. De flesta som pratar om genus fokuserar på organisationen och räknar kvinnor på olika nivåer. Tatiana fokuserar på kundperspektivet och den lönsamhet de smarta företagen får av att lyssna på nya kundgrupper. Tatiana föreläser genom att förenkla komplexa affärsförhållanden så de blir begripliga och underhållande att lyssna till.

Tatiana Butovitsch Temm var kommunikationsansvarig för Volvos mycket omtalade konceptbil YCC, där kvinnor fattade alla beslut enligt den kaxiga tesen "om du tillfredsställer kvinnors förväntningar överträffar du mäns". Tatiana Butovitsch Temm talar med YCC-bilen som exempel om kvinnan som kund, och om hur man bygger lyckade PR-projekt med mod och timing. Ett annat ämne är innovationer, som borde börja med kundkunskap.

Professionell kommunikatör och föreläsare med journalistexamen och lång erfarenhet som reporter, redaktör och chefredaktör bakom sig. Tatiana var tidigare chef för Volvo Personvagnars avdelning för Corporate Communications och har på Volvo även jobbat med varumärkeskommunikation i ett PR-perspektiv. Sedan dess har hon grundat sitt eget kommunikationsföretag som fokuserar på PR och varumärkesutveckling för genussmarta företag.

De flesta konsumentföretag har en enorm tillväxtmarknad att erövra, om de bara anstränger sig litet. Kvinnor står för en större del av tillväxten i den globala ekonomin under det senaste decenniet än Indien och Kina tillsammans. Men satsningarna hos svenska företag följer inte samma mönster. För att lyckas gäller det att verkligen ta reda på vad kunden vill ha, inte att måla sin produkt rosa och säga att den är för kvinnor.

Att hålla presentationer inom detta område är en stor del av Tatianas arbetsliv, och hon lägger mycket energi i sina presentationer och strävar efter att förenkla komplexa affärsförhållanden så de blir både begripliga och underhållande att lyssna till.

Tatiana Temm har tillsammans med Camilla Palmertz (Ampersand) och Bodil Czarnecki (& friends Communication) startat en europeisk konferens om kvinnors köpkraft: Women Buy. Första konferensen i Köpenhamn 2014, den andra i München i februari 2015.

Tatiana Butovitsch Temm

Kreativitet

Marknadsföring

Kreativitet

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Boka en talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Boka en talare

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2