Maria Olson
Fotograf: Tova Geiger

Maria Olson

People-pleasing på arbetsplatsen – från ja-sägande till äkta mod

Vi har alla gjort det - vi säger ja när vi menar nej. Varför gör vi så? Och när går detta för långt så att medarbetares, ledares och hela företagets eller organisationens utveckling kan äventyras? Känn igen mönstret och bemöt det klokt.

Arbetsplatsen kan vara fylld av lojala, varma, välvilliga, empatiska, noggranna och engagerade människor, men ändå präglas av stress, konflikter och ineffektivitet. Föreläsningen visar hur people-pleasing – en överdriven anpassning till andras behov och åsikter – ofta omärkligt styr våra organisationer. När ledare och medarbetare undviker obekväma samtal eller söker tona ner nödvändig friktion och trycker undan egna behov och åsikter, minskar både tydlighet och mod. Resultatet blir energidränage, tappad målfokusering och minskad hållbarhet och utvecklingskraft. Följden kan bli att hela organisationen styrs av undertryckta behov och går miste om viktiga insikter och gemensamma visioner. Det handlar därför inte bara om individers välmående, utan om företagets förmåga att utvecklas och förnya sig.


People-pleasing har sin grund i något djupt mänskligt. Det handlar om allas vårt behov av att vara behövda och att behöva. Detta grundbehov färgar också vårt arbetsliv. Två utmärkande drag i detta grundbehov är villigheten att vara hjälpsam, anpassningsbar, noggrann in i minsta detalj och samarbetsvillig. Vem skulle påstå att det är något ’tokigt’ i det? Ingen. Det är en styrka hos var och en av oss, såväl som i det företag eller den organisation vi jobbar i. Viljan att vara till lags är inte något ’ont’ som ska fördrivas. Det är helt enkelt något vi alla drivs av, i olika ’doser’ och former. Det är ofta något som även präglar hela arbetsplatsen och organisationskulturen, bortom enskilda individer. Men när behovet av att vara behövd, uppskattad och omtyckt övergår i en överdriven anpassning, där individer återkommande prioriterar andras behov, åsikter och förväntningar framför sina egna, blir det ett problem. Detta riskerar att underminera både individens eget välmående på jobbet och hela företagets eller organisationens progress.

People-pleasing, en förstorad vilja att vara till lags, vittnar om en stark och ihållande önskan om bekräftelse, godkännande eller uppskattning. Ibland är denna önskan kombinerad med en lika stark och ihållande rädsla för konflikt eller ogillande. I botten ligger vår mänskliga drivkraft att säkra vår överlevnad. Denna drivkraft har två olika ansikten; en strävan efter att inte bli avvisad och att bli accepterad, omtyckt. Dessa drivkrafter visar sig oftare än vad vi vill erkänna i arbetsplatser som är fyllda av hjälpsamma, trevliga och ansvarstagande människor – men bakom fasaden gömmer sig stress, puttrande och outtalade konflikter eller låsningar och i dess spår läckande initiativförmåga. Detta kan urholka både arbetsglädje och resultat. Hur upptäcker vi detta? Och när det går över styr - vad händer då? Ofta tar sig people-pleasingkulturen rätt obemärkta uttryck. Inte desto mindre påverkar den kommunikationen, samarbeten, ledarskap, arbetsprocesser och hela organisationskulturen negativt utan att vi förstår varför, och på vilket sätt. I det korta loppet visar sig en people-pleasing-kultur ha många fördelar för den enskilda individen, men också för företaget och organisationen till sin helhet. I det långa loppet är den dock både hämmande och förlamande om den inte bemöts och kanaliseras på ett klokt sätt. Annars riskerar den att slå över i avstannat nytänkande eller olika inbromsande krafter för vi- och framåtanda i genuint gemensamt arbete mot uppsatta mål.

I föreläsningen får medarbetare och ledare i alla typer av företag och organisationer insikter i people-pleasing som ett fenomen med ett dubbelt janusansikte: ett beteende som kan gynna kortsiktigt men som på längre sikt dränerar genom utebliven utveckling, otydliga prioriteringar och oärlig kommunikation i smått och stort.

Maria Olson växlar mellan skratt och djupaste allvar i sin föreläsning. På så sätt skapas stark igenkänning och en känsla i rummet där att allt är möjligt. Med vardagsexempel ur sitt eget liv, kombinerat med färsk forskning på detta relativt obeforskade område i Sverige, levererar hon en kraftfull injektion av hopp och tankeväckande förändringskraft varvat med konkreta redskap att arbeta utifrån till deltagarna. Maria har själv varit en people-pleaser av rang i såväl lednings- som medarbetarskap i offentliga och privata organisationer. Hon delar generöst med sig av dråpliga erfarenheter och viktiga insikter i hur det faller ut i arbetslivet. Hennes budskap genomsyras av lärdomar som kommer av egenlevda misslyckanden och otillräcklighet, sammanflätat med aktuell forskning och mångårig erfarenhet av praktisk vägledning av människor och grupper för ’en väg ut’ ur people-pleasing i vardagen på jobbet. Utifrån detta har hon utvecklat ett skarpsint och konkret sätt att närma sig people-pleasing på jobbet. Hennes ambition är att ge deltagarna ’något att ta med hem’ för fortsatt arbete med att vända people-pleasing till något som får enskilda medarbetare, ledare och chefer och hela företag och organisationer att blomstra i äkthet och mod, för att ni sin fulla potential.

Maria har doktorerat i pedagogiskt arbete, och är idag professor i ämnesdidaktik vid Stockholms universitet. Hon har mångårig erfarenhet av att undervisa och forska om vilka förutsättningar som behöver vara för handen för att skapa hållfasta relationer, utveckling och framväxt i organisationskulturer inom vitt skilda verksamheter och yrkesgrupper. Hon har arbetat som konsult och expert för Svenska kyrkan, Skolverket och andra statliga myndigheter, men också i olika privata företagssammanhang. Maria har sin grundutbildning i psykologi, filosofi och religionsbeteendevetenskap. Hennes utbildningsvetenskapliga kompetens innefattar kulturella, , sociala, existentiella och ekonomiska perspektiv på såväl tyst och obemärkt som högljudd och oblyg kommunikation och konflikthantering i skilda organisatoriska sammanhang. Sammantaget kokar föreläsningen ner till en näringsrik ’buljong’ för medarbetare och ledare i små, medelstora och stora företag, samt i myndigheter och organisationer, när det gäller bemötandet av people-pleasing som ett individuellt och kollektivt, fenomen på arbetsplatsen. Målet är att sätta fingret på, men också ge konkreta verktyg för fortsatt växande för den enskilda och för hela arbetsplatsen och verksamheten.

Pressbilder

Maria Olson

Maria Olson

Fotograf: Tova Geiger

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2