Hem > Personligheter > Kjell Dahlin

Kjell Dahlin

Retorikkonsult, författare och föreläsare

Tusentals människor har skrattat och känt igen sig då retorikkonsulten Kjell Dahlin föreläst om attityd och retorik på ett sätt som ingen annan gör på dagens föreläsarscen. Med sin målande berättarstil ger han exempel som alla kan ta till sig.

Kjell Dahlin brinner för det goda kundmötet, och han visar konkret hur den enskilde medarbetarens beteende och attityd har förmågan att stärka varumärket bättre än vilken reklamkampanj som helst. Det går inte att kommunicera på det sätt vi alltid har gjort och ändå förvänta oss ett annat resultat. Det är nya tider som kräver en uppdaterad inställning till begreppet service och en ny syn på retoriken. Säg inte med ord att du t.ex. är kundvänlig, miljömedveten eller kreativ, visa det istället genom dina handlingar och din attityd. Du måste ge mottagaren en upplevelse, du "överlever" inte om du bara smälter in, du måste sticka ut. Det är först då du övertygar på ett genuint sätt.

Kjell menar framförallt två saker; Ett varumärke blir aldrig starkare än dessmedarbetares handlingar och beteenden samt att de företag som i sin kommunikation lyckas gå från ord till handling är framgångsrikare. På ett högst personligt, intelligent och humoristiskt sätt föreläser Kjell om kundservice, kundbemötande, attityder, inställning, "storytelling" och upplevelsekommunikation.

Kjell är fil kand. i retorik, författare och föreläsare. Han har sedan 20 år arbetat med kommunikations- och attitydfrågor inom näringslivet. En bred bakgrund som spänner över områdena service, försäljning, marknadsföring och HR har gett Kjell Dahlin många erfarenheter att ösa ur. Hans bok "Popretorik - Upplevelsekommunikation som övertygar" vann ett hedersomnämnande i tävlingen "Årets Ledarbok".

Sagt om Kjell:
"Ska du bara lyssna på en enda föreläsare i år, lyssna då för Guds skull på Kjell Dahlin" - Christer Johnsson, Intrum Justitia

Några exempel på föredrag med Kjell Dahlin:
Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handlingar, attityd & beteende
I föreläsningen blandar retorikkonsulten Kjell på ett lättsamt sätt forskning kring kommunikationspsykologi med egna humoristiska upplevelser under alla sina år i svenskt näringsliv. Han visar tydliga exempel på företag och medarbetare som genom sina handlingar och attityder fått bättre resultat än påkostade traditionella marknadsföringsinsatser. Han visar på de "fyra små jävlarna" som varje människa bär, och som kan ställa till det i vår dagliga, mellanmänskliga kommunikation. Kjell visar även att all tillitsskapande beror på vår förmåga att skapa relationer, och relationer föds, gror och utvecklas av en enda sak – vår förmåga att kommunicera och nå fram (och in) hos medmänniskor. Kjell visar vidare på att upp emot 95 % av all kommunikation i dag når ut, men inte in hos mottagaren. Han visar hur ni ska göra för att tillhöra de 5 % som faktiskt lyckas med sin kommunikation.

Mönster eller Monsterbeteende?
Kjell föreläser om sin unika modell "Se & Le". Han har bevis på att företag han jobbat med, som ser och bekräftar sina medarbetare och kunder ökar både trivsel och ekonomiskt resultat. Han tar upp forskning kring ämnet där det bevisligen händer något positivt hos medmänniskor som känner sig sedda och bekräftade. Kjell menar att visserligen är retorik konsten att tala, men år 2014 är det troligen än mer effektivt att se det som konsten att se och bekräfta sin omgivning.

Attitydbarometern – hur du attitydboostar dig själv!
Det finns inget som är så känsloladdat som att tala om medarbetarnas attityd. Folk börjar skruva på sig direkt. Men vad skulle hända om vi avdramatiserade begreppet attityd? Och istället såg attitydsträning som vilken mental träning som helst. Vad skulle hända om varje medarbetare upptäckte sin alldeles egna Attitydbarometer, och lyckades höja sig själv 5-10 % på denna skala? De företag som jobbat efter den unika modellen Attitydbarometern, kan visa på att medarbetarna varit mer tillfreds efter ett år. De tycker också att deras kollegor blivit trevligare, likaså kunderna. Tur? Eller bara ett resultat av förhöjd attitydsmedvetenhet…Lär dig att utforska er Attitydbarometer även du.

Storytelling – lönsamma berättelser
Att använda berättelser som ett konkurrensmedel är ett av de bästa sätten att positionera sig år 2014. Berättelser kan lagras en hel livstid hos människan. Det handlar om att tränga förbi hjärnans kortidsminne och istället nå långtidsminnet. Visste du att information som inte sätts i ett sammanhang där det skapar en bild (en storys huvudsyfte) kan lämna vårt minne och medvetande inom 30 sek. Medan en bra berättelse kan leva kvar i oss för all evighet. Kjell lär er tricksen, och tar upp egna erfarenheter då han, eller andra människor och varumärken blivit positivt påverkade av en berättelse, eller en medmänniska som genom handlingar och beteende utövat kraften hos berättelser.

Lyssna gärna på ett smakprov

Best or beast behavior

0:00
4.:19

Beteendemässig story telling

0:00
4.:22

Från ord till handling

0:00
4.:40

Mönster- eller monsterbeteende

0:00
3.:23

Boka eller få mer information - svar samma arbetsdag!

Vi hjälper dig hitta den bästa föredragshållaren för ert evenemang.

Ämnesområde?
Arrangemang/Event?
Talare?
Namn
Företag
Befattning
Adress
Postnummer
Ort
Telefon
E-post
Pris/Budget
Meddelande/Övrigt

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta