Hem > Personligheter > Emma Stenström

Emma Stenström

Kreativitet, företagsekonomi, innovation och kultur

Emma Stenström forskar och undervisar i kulturellt företagande och ledarskap. Hon är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, krönikör i Dagens Industri och föreläsare.

Emma Stenström har tidigare varit gästprofessor vid Konstfack samt biträdande rektor vid Handelshögskolan. Hennes avhandling "Konstiga företag" väckte stort intresse när den lades fram 2000. Hon har sedan dess fortsatt intressera sig främst för relationen mellan kultur och ekonomi. Tidigare har hon också varit programledare för Sveriges Televisions konstprogram "Arty" och verkställande direktör för Föreningen Kultur & Näringsliv. Hon har suttit i ett flertal styrelser, bland annat Statens Kulturråd, och sitter i dag i styrelsen för Stiftelsen Dansens hus, Svensk-Danska Kulturfonden, arkitektfirman Wester & Elsner samt Gertrude & Ivar Philipsons stiftelse. Sedan 2010 är hon programchef för Handelshögskolans kandidatutbildning.

Exempel på föreläsningar:
Att leda kreativitet
Vi står med samhälls- och företagsutmaningar som kräver kreativa lösningar och vi lever i en tid då kreativiteten står högt i kurs. Mycket ska vara kreativt; både städer och människor, ändå har vi rätt dålig förståelse för hur vi skapar kreativitet. Så vad ska vi egentligen använda den till? Och vad kännetecknar kreativa miljöer och varför blir de framgångsrika? Hur bygger vi organisationer som kanaliserar människors kreativitet och hur får vi det också att bli effektivt? Är det möjligt att bli kreativ på beställning? Med utgångspunkt i aktuell forskning föreläser Emma Stenström om vad vi bör lära oss om organisation och ledning av kreativitet för att nå framgång.

Meningsskapande innovation
Innovation handlar inte enbart om att hitta på nya produkter och tjänster, utan minst lika mycket om att förskjuta meningen kring befintliga, så att vi ser produkter och tjänster på nya sätt. Exemplen på företag som lyckats är många och gemensamt är att de förstått vikten av historia, kulturella koder, estetiska värden och framför allt av meningsskapande. Förmågan att berätta, visualisera eller på andra sätt gestalta sina idéer är en allt viktigare tillgång i dagens samhälle. Kulturell innovation handlar om "kulturell kompetens": förmågan att lägga märke till subtiliteter, förstå symbolik, skapa mening och våga stå för saker som ger det man gör karaktär. Förstår man vilken mening en konsument lägger i en tjänst eller produkt, är det där, i skärningspunkten mellan tjänst/produkt och mening, som innovationen kan ligga. Emma Stenström föreläser inspirerande om aktuell forskning, talande case och exempel på hur man skapar kulturell innovation.

Från ego till eko – om meningsfullt ledarskap
Ju mer komplexa uppgifterna blir, desto viktigare är det att alla tar ansvar. Men hur utvecklar vi följarskap och självledarskap? Vad krävs? Hur kan vi släppa våra egon och se bortom vår egen vinning? Hur utvecklar vi medkänsla och skapar mening, både för oss själva och andra? Emma Stenström tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och visar genom praktiska övningar hur vi kan utveckla ledarskapet i våra organisationer.

Boka eller få mer information - svar samma arbetsdag!

Vi hjälper dig hitta den bästa föredragshållaren för ert evenemang.

Ämnesområde?
Arrangemang/Event?
Talare?
Namn
Företag
Befattning
Adress
Postnummer
Ort
Telefon
E-post
Pris/Budget
Meddelande/Övrigt

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Talarforum Akademi   

Masterclass

En heltäckande utbildning för talare » Anmäl dig nu - senast 15 juni
» Ladda ner broschyren

Föreläsare Moderatorer Artister Internationella föreläsare

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta