Bengt Baron
OSguld i simning - VD-karriär i näringslivet
Bengt Baron har gjort rekordkarriärer både i sportens värld och inom näringslivet. Som guldmedaljör och som VD i flera olika företag måste han sägas ha nått toppen av båda karriärstegarna.
Bengt Baron är ett välkänt namn både inom sportvärlden och inom näringslivet. Han har bl.a. varit VD och koncernchef för V & S Group (Vin & Sprit), chef för Vin & Sprits affärsområde The Absolut Company, VD och Skandinavienchef för Stepstone samt VD för Kodak och Frionor. Baron är styrelseledamot i Thule Group och har tidigare bland annat haft uppdrag som styrelseledamot i Nordnet, EQ Oy, Sverige-Amerikastiftelsen och Tenson Group
2009 blev Bengt Baron VD för sockerkonfektyrsföretaget Leaf. Han utsågs till VD i Cloetta 2012 när Leaf och Cloetta gick samman. 2015 beslutade han sig för att lämna bolaget.
Bengt Baron är före det olympisk guldmedaljör i simning. Han var sommarpratare i radioprogrammet Sommar i P1 på Sveriges Radio P1 2015.
Bengt Baron har gjort en raketkarriär i näringslivet och har före Leaf arbetat som koncernchef för Vin & Sprit, som nordisk affärsområdeschef på Kodak och som chef för Kodak Consumer Imaging Products. I centrum för sitt ledarskap sätter han en tydlig kommunikation av mål och visioner. För att uppnå detta betonar Bengt teamets betydelse där medarbetarnas utveckling är viktig. Han är en handlingskraftig ledare med en personlig och öppen ledarstil.
Bengt föreläser om ledarskap, varumärken, teambuilding och mål & motivation.
Pressbilder
Medarbetare & Team
Företagsledare som föreläser
Organisation
Artiklar
Nästa steg för Sverige: Utforska framtidens teknik och innovation som kommer att omforma vårt sätt att leva
Teknisk utveckling har alltid varit i centrum för Sveriges framgång. Från dynamitens uppfinning till framstegen inom telekommunikation, har vårt land länge varit en kraft att räkna med på den teknologiska scenen. Men vilka är de nästa stora framstegen? Vi
| 1 Juni
Främja företagstillväxt i den digitala eran: utforska innovativa marknadsföringstekniker som driver framgång i framtidens affärsvärld
Är ditt företag redo att omfamna den digitala transformationens fulla potential och skapa tillväxt genom att utnyttja innovativa marknadsföringstekniker? I denna artikel utforskas betydelsen av data och personalisering, användningen av nyskapande marknads
| 1 Juni
Att förvandla kundrelationer till framgång: Framtagande av långsiktiga strategier för att bygga enastående kundupplevelser
Affärsvärlden är i konstant rörelse och med den förändras kundens förväntningar. Detta betyder att företag ständigt måste anpassa och förbättra sina relationer med sina kunder. Långvariga, starka kundrelationer är hjärtat av varje framgångsrikt företag. M
| 1 Juni