> > > >

De fem vanliga felen nyblivna löpare gör

Petra Månström

Har du precis börjat löpträna? Grattis! Du har valt helt rätt sport. Eller som Anders Gärderud uttrycker saken i min nya bok: ”Löpning är den bästa och enklaste träningsformen som alla borde ägna sig åt”. Men det finns en hel del fallgropar som man bör undvika för att få bästa möjliga start i sin löparkarriär. Här är fem vanliga:

Du tar i för kung och fosterland

Många gör misstaget att de kör järnet från första löpsteget. Det leder tyvärr oftast bara till överbelastningar, skador och sviktande motivation. För tyvärr kommer du ju förmodligen att förknippa löpning med något jobbigt och icke lustfyllt vilket minskar chanserna att du kommer att vilja ge dig ut igen. Så det bästa du kan göra är att gå ut försiktigt och låta senor och ligament vänja sig successivt. Det finns tyvärr inget som heter ”grundkondis” så var det länge sedan du tränade så är det här extra viktigt. Varva gång med lättare jogg i några veckor och minska successivt gångtiden tills du kan springa utan gångpauser.

Du har för höga krav på dig själv

Rom byggdes inte på en dag och på samma sätt är det orimligt att gå från soffan till en supertid på maran utan rejäla förberedelser. Att på en gång sätta upp höga mål är att göra dig själv en björntjänst. Sätt dig istället ner med penna och papper och låt dig inspireras av elitidrottarna: sätt ett ”drömmål”, ett realistiskt mål och ett ”skamgränsmål”. Sedan definierar du delmål på vägen mot huvudmålet och ser till att belöna dig ordentligt efter varje avklarat delmål. Belöningen kan bestå av nya löparkläder, en träningsresa eller lyxfrukost på hotell, till exempel.

Du gör punktinsatser

Den här punkten hänger ihop en hel del med punkt 1 och är delvis en följd av densamma. Det är svårt att etablera en ny vana och särskilt om du tagit i för hårt i början kommer du inte vara så sugen på att ge dig ut på nya pass. Risken blir att du inte tränar kontinuerligt utan att det blir punktinsatser som gör det svårt för din kropp att bygga upp en tålighet för de påfrestningar som löpningen innebär. Följden blir att du kan drabbas av skador.

Du missar den alternativa träningen

Löpning har en tendens att trollbinda somliga till den grad att de glömmer bort att det existerar andra typer av träning. Visst finns det folk som klarar av att hålla på med enbart löpning, men de flesta kroppar behöver variation för att inte råka ut för skador. Styrketräning, jympa, simning, cykling, paddling – det finns oändliga möjligheter till alternativ träning som kommer att förbättra din löpning och vara välgörande för inspirationen. Dessutom bidrar ju ökad variation i träningen till en mer allsidigt tränad kropp och därmed en snyggare kropp.

Du slarvar med maten

Löpning är en kaloriförbrukande sport. Visst ska man inte överdriva behovet av fler kalorier för att man börjat träna, men om du märker att du drabbas av återkommande skador, förkylningar och att resultaten uteblir kan det bero på antingen för lite kalorier eller för lite näring. Se över ditt matintag och låt gärna en kostkunnig person titta på det. Det kan vara så att du behöver öka intaget av frukt och grönsaker alternativt i värsta fall komplettera med kosttillskott om du känner att du inte kan få i dig nödvändiga vitaminer och mineraler genom maten.

Till sist: lycka till med löpningen. Vi ses i spåret.

Petra Månström

Petra Månström arbetar som journalist på SvD och driver Maratonbloggen samt Maratonpodden

Läs hela hennes presentation...

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta