Sofia Ulver
Expert på konsumenttrender som doktorerat på statuskonsumtion
Sofia Ulver, arbetar som konsumentforskare och docent vid Lunds universitet i Sverige. Hennes forskning inom akademin fokuserar på att kritiskt analysera hur vår konsumtion, näringsliv och innovation påverkas av större förändringar i världen.
Politiska, strukturella och kulturella förändringar i samhället kan plötsligt ändra förutsättningarna för hur vi lever våra liv och vad vi drömmer om. Vad är dessa saker? Vilka är dessa förändringar? Och hur kommer du - oavsett om du är en affärsverksamhet, offentlig institution eller kulturell aktör - att påverkas av det här nu och i framtiden?
I den bredare samhället är Sofia Ulver ofta inbjuden talare, konsult och analytiker vad gäller sociala konsumenttrender och marknadsforskning. Där översätter hon vetenskaplig forskning till inspirerande, underhållande och framförallt tankeväckande presentationer.
Exempel på ämnen som Sofia Ulver tar upp i sina föreläsningar
- Konsumenttrender
- Samhälleliga förändringar och konsumentkultur
- Mat trender och konsumenter
- Hållbarhet och neogreenrörelsen
- Digitalisering, automatisering och kundservice
- Sociala medier och konsumenter
- Politisk konsumtion och konfliktmarknad
- Stadscentrum och konsumentkultur
- Varumärken och konsumenter
- Kulturell konsumtion och mediatrender
- Mode och statuskonsumtion
- Nya konsumentrörelser
- Reflektioner kring framtiden av X
Sofia har tillgång till den senaste akademiska forskningen inom samhällsvetenskaperna å ena sidan och kunskap om praktiska affärsfrågor å den andra.