Helena Timander & Marie Alani
Lycklig lönsamhet
Helena Timander och Marie Alani föreläser om att gå från värdeord till värdeskapande handlingar och beteenden. Hur företagskultur och värderingar blir till finansiella resultat? om hur man bygger en företagskultur som både bidrar till lönsamhet och lycka
Företagskultur och värderingar är ämnen som både framkallar nyfikenhet och skepsis, och det finns en bred flora av uppfattningar om vad det är och varför det är viktigt. När Marie Alani och Helena Timander började plöja managementlitteratur, artiklar och forskningsrapporter inom ämnet kom de snabbt fram till att de fanns väldigt mycket teoretiskt flum, men alldeles för lite praktiska exempel och inspiration.
Marie och Helena började intervjua företag och ledare för att förstå hur man bygger företagskultur i praktiken, och hur man får värdeord att bli en naturlig del av verksamheten. Deras forskning resulterade i boken Lycklig Lönsamhet, som är en praktisk och casebaserad handbok för alla som vill bygga en stark företagskultur.
Några av de ämnen som Marie och Helena tar upp är varför företagskulturen är helt avgörande för affärsresultaten, hur kulturens olika kugghjul hänger ihop, om kulturbyggande vanor och aktiviteter och om de åtta framgångskriterier som kännetecknar stjärnföretagen i boken och som även kan användas som praktiska verktyg i ert eget kulturbygge.
Inspirationsföreläsningar om Lycklig lönsamhet
Helena och Marie skräddarsyr föreläsningar och workshops på temat "Lycklig lönsamhet" för såväl ledningsgrupper som på stora kickoffer och konferenser. Deras signum är energi, nytänkande och lekfullhet. Det är både roligt och tankeväckande att lyssna på Helena och Marie. De kittlar alla sinnen och använder bild, film och musik och blandar det senaste digitala med det enkla analoga.
Axplock ur innehållet:
• Företagskultur – det där som sitter i väggarna?
• Kulturens olika kugghjul
• Kulturen räddar ditt skinn i kris
• AB bygga ett vinnande lag
• Så kan ni hantera utmaningarna
• Men finns det bevis? Jodå!
• Stjärnföretag som inspirerar
• Framgångsreceptet, åtta huvudingredienser
• Live-enkäter/mentometer
• Roliga diskussions-, reflektions- och kreatvitetsövningar
Marie Alani har en bakgrund inom internationell kommunikation och varumärke. Helena Timander har en bakgrund inom marknadsföring, HR och organisationsutveckling. Tillsammans har de grundat Vision Takeoff som hjälper företag att använda värderingar och företagskultur som hävstång för att göra bättre affärer. De har även skrivit boken Lycklig lönsamhet – om att bygga stark företagskultur. De är flitigt anlitade föreläsare och workshopledare med passion för kultur- och värderingsfrågor.
Exempel på uppdrag/kunder våren 2015:
Kvalitetsmagasinet Live: http:/:kvalitetsmagasinet.se/se-bilderna-fran-kvalitetsmagasinet-live/
Ledarskapsdagarna: http:/:ledningsgruppsdagen.se/conference/ledningsgruppsdagen-2015/
Almedalen: http:/:video.almega.se/vardegrund-i-praktiken-humana
NCC
Ragn-Sells
Humana
Under hösten 2015:
En föreläsningsserie på IHM, seminarium Lycklig lönsamhet
Kurs på Berghs School of Communication
H&M