Göran Adlén
Föreläsare – moderator – författare – trendspanare
I över tjugo år har Göran varit en av landets absolut med efterfrågade och bokade föreläsare. Han har vunnit flera stora talarpriser och fick 2014 Narrenpriset som delas ut av Svenska Eventakademin.
Sedan 2002 ger han ut en årlig trendrapport och den senaste som även kom ut i bokform heter "Liten, snabb och fylld med kärlek". Göran har gett ut sammanlagt åtta böcker. Hans första bok blev utsedd 2005 till Årets Ledarskapsbok. Förutom att föreläsa arbetar Göran med förändringsprojekt och utbildningar för företag och organisationer och blir ofta kallad en energibomb, eller som en kund skrev efter avslutat arbete: "Du är som James Bonds Martini, du nöjer dig inte med att stillsamt röra om utan du skakar om dina deltagare. Härligt med rejäl burnout i hjärnan".
#001 LITEN, SNABB OCH FYLLD MED KÄRLEK
Framtiden är inte nattsvart. Framtiden är euforiskt ljus. Du bestämmer själv hur du ska se på din framtid. Det här är en viktig trendrapport! Göran ser jättestora förändringar de närmaste åren och vi kommer att se dem i världen, i näringslivet och i samhället i stort. Många jobb kommer att försvinna och ersättas av nya typer. Många jobb kommer att slås ut och ersättas av helt nya typer av arbeten. Samtidigt kommer gamla varumärken att få en renässans.
Göran kommer också att visa hur köpstilar och köproller kraftigt förändras. Hur nya generation Z förväntas agera både som konsumenter och som arbetstagare.
Du kommer att få höra hur företagen blir de nya politikerna som har möjlighet att skapa en bättre värld och ett hållbarare samhälle och varför det inte längre handlar om att bara skapa snackisar utan att nu skapa ett drama istället.
Han berättar om reklam som blir underhållning med minimalistiska budskap, om vår tids serotininjakt och självfallet får du se en massa konstiga nya prylar han köpt, ja och så får du förstås höra Görans tankar om hur du genom det nya digitala ledarskapet får ditt företag eller din organisation att lyckas ännu bättre i framtiden.
Den här föreläsningen baseras på Görans senaste trendrapport och hans senaste bok "Liten, snabb och fylld av kärlek". Det är en optimistisk och omskakande föreläsning. För det handlar om att tänka om. Förändra sig. Förbättra sig. För tänk, det var inte bättre förr. Det var bara förr. Föreläsningen går att variera efter önskemål mellan 20 minuter-2 timmar
#002 ÄR DET ANALOGA DET NYA DIGITALA?
Robotar som kan dela hjärna med andra robotar, röststyrda betjänter som styr vår vardag, miljarder intelligenta prylar som bildar ett gigantiskt internet of things, självkörande bilar, 3d-printade kroppsdelar, intelligenta sängar som gör att vi kan sova bättre och kuddar som gör att vi kan andas bättre. Allt kan digitaliseras. För en del är det skrämmande, för andra är det en enorm möjlighet. Men det är som Epikteros, som levde mellan 50-140 f.kr sa: " Det finns bara en väg till glädje och det är att sluta bekymra sig över det man inte kan påverka".
Maskinerna kommer att vara överlägsna oss i mycket. Det kommer att bli enorma förändringar. Det finns också enorma möjligheter, om man gör rätt, men redan nu ser vi många som har misslyckats med sina digitala satsningar. Det är lätt att göra fel. Det är lätt att glömma människan. Det är lätt att glömma syftet med digitaliseringen. För mitt i den stora digitaliseringseran så ser vi fler och fler analoga branscher som växer. Made by hand kommer att bli ett av framtidens stora konkurrensmedel. För framtiden är inte digital. Framtiden är inte heller analog. Den är digilog. De är de som förstår hur man blir digilog som kommer att bli framtidens vinnare. Hur blir man då digilog? Det berättar Göran Adlén om i den här föreläsningen som visar vart tekniken är idag och vad vi kommer att se de närmaste åren och vad man ska göra för att inte köra vilse i den digitala snårskogen. Detta är underhållande, konkret, fascinerande föreläsning om framtiden som han hoppas ska ge en massa häftiga reflektioner, tankar och verktyg till hur man ska bli den digiloga vinnaren.
Föreläsningen går att variera efter önskemål mellan 30 minuter-1,5 timme
#003 EN HIMLA MASSA ARBETSGLÄDJE
Arbetsglädje handlar inte bara om att klä ut sig på fredagar under en "happy friday". Arbetsglädje handlar inte heller bara om att hitta på galna upptåg på jobbet en dag i veckan och tro att desto mer vi skrattar då desto lönsammare blir vi.
Arbetsglädje handlar om något mycket större.
Det handlar om respekt för varandra. Det är när vi kan släppa det egocentriska "jag"-tänket och införa ett "tillsammans"-tänk som vi känner arbetsglädje på riktigt. Och när ödmjukheten kommer först och man inser att ödmjukhet och respekt för andra är viktigare än kunskap. Det är när man är snälla mot varandra och ger varandra beröm och skapar en berömmande kultur som vi når riktig arbetsglädje.
En stark företagskultur skapas inte av strategier, pengar och konsulter.
Den skapas av människor. Människor som respekterar varandra, som ser sina medarbetare och stöttar varandra.
EN HIMLA MASSA ARBETSGLÄDJE SKAPAS på företag och organisationer när man förstår att det faktiskt går att ändra sig. Du behöver gilla att förstå människors beteende och du behöver förstå varför din omgivning agerar som den gör. Gör du det får du en så mycket roligare arbetsplats att jobba på. Den här föreläsningen ska vara som en energibomb för själen. Den är rolig och underhållande, den är spännande och fylld med konkreta verktyg som bygger på den senaste forskningen över hur man skapar arbetsglädje. För när du förstår hur vår hjärna fungerar, ja, då kan du plötsligt inse att du kan må så mycket bättre och känna så mycket mer glädje på jobbet och du förstår varför du inte ska behöva springa runt och leka afterbeach på vintern för att tycka att det är så mycket roligare att gå till jobbet, även en kall regnig måndag i oktober.
Föreläsningen går att variera efter önskemål mellan 45-75 minuter
#004 AVOKADOMANAGEMENT
Hur är en riktigt bra avokado? Jo, när du tar på den så känner du att den mjuknar lite grann. Inte för mycket, för då blir den kladdig. Inte för litet, då är den stenhård och oätlig. Det är genom att klämma på en avokado som vi kan lära oss om framtidens ledarskap. För precis som en avokado, om du blir för mjuk, kan du inte leda. Blir du för hård, kan du inte heller leda. Men du måste precis som avokadon ha en stenhård kärna. En kärna som bygger på dina värderingar och dina drivkrafter.
Framtidens ledarskap ställer en massa nya krav. En ny generation arbetstagare kommer nu in på arbetsmarknaden, generation Z, som skiljer sig radikalt från tidigare generationer. Framtidens arbetsplats kommer inte heller att bestå av anställda som är anställda på det traditionella sättet. Man uppskattar att år 2035 så kommer 1 miljard människor i världen att vara digitala nomader, eller "ryggsäcksfolket" som Göran väljer att kalla dem. Personer som är rörliga och som jobbar i nätverk. Personer som kommer och går. Hur ska man skapa en stark företagskultur med människor som är anställda tillsammans med digitala nomader där maskinerna kan mer än människorna? Det är då ledaren får nytta av sin avokadokunskap igen, för det handlar om att skapa den perfekta guacamolen. Framtidens organisation kommer nämligen att bli en guacamoleorgansation. Hur bygger man en sådan? Ja, det är vad den här föreläsningen ska ge svar på. Den här föreläsningen baseras på den senaste forskningen inom ledarskap, byggd på studier inom vad den framtida arbetstagaren kommer att kräva av sin arbetsgivare och självlärda erfarenheter över hur man skapar den allra bästa guacamolen.
Föreläsningen är 45 minuter
#005 ORDLÖS KOMMUNIKATION 1921 spelades "Pojken" in. En stumfilm där Charlie Chaplin spelade huvudrollen.
En film som slog kassarekord. Det är den filmen du ska studera om du ska lyckas med framtidens marknadsföring. Framtidens marknadsföring kommer nämligen att handla om känslor och ordlöshet.
I en överkommunicerad värld måste du förstå det subtila, det känslomässiga, nyanserna och du måste kunna skapa ett drama. Du har i många år hört vikten av storytelling. Det räcker inte längre. Nu handlar det om dramatelling. Du måste kunna kommunicera utan ord. 85 procent av alla filmer som ses på Facebook sker utan ljud. Framtidens marknadsföring handlar inte om pengar till marknadsföring. Det handlar om att vara smart. Det handlar om att involvera kunderna. Det räcker inte att tro att influensers ska göra jobbet och att om man bara lägger en social media-strategi så är det löst. Det handlar om att kunna bygga ett emotionellt drama kring varumärket.
Den här föreläsningen handlar om framtidens marknadsföring. Den handlar om hur man ska attrahera framtidens konsumenter där merparten installerar adblockers och är skeptiska till reklam. Detta är en tankeväckande, underhållande föreläsning fylld med idéer, tankar och verktyg till hur man ska lyckas nå fram på allt snårigare marknader.
Föreläsningen är 45 minuter.
#006 SKIT I DET DU!
Du behöver inte hoppa på ett ben upp på Mount Everest för att vara framgångsrik, eller springa ett ultramaraton på årets enda lediga dag och du kan inte vara på topp och högprestera varenda dag året om. Du behöver inte lägga upp varenda måltid, vartenda träningspass med ständiga statusuppdateringar på Facebook och Instagram. Du behöver inte göra något, - Så skit i det du!
Det här är en viktig föreläsning om att trotsa alla måsten, om varför man faktiskt inte behöver sätta mål hela tiden, eller att man måste ha struktur i livet och inte heller måste bygga upp något personligt varumärke, inte alltid tänka så stort och mycket mer. Göran tror att vi är ganska så less på att bara prestera och prestera och tyngas av alla krav som vi inte orkar leva upp till. Så gör mindre och åstadkom mer och du kommer att må så mycket bättre och samtidigt få så mycket bättre resultat
Föreläsningen går att variera efter önskemål mellan 45-75 minuter.