> > >

Jul, jul, strålande, stressiga jul

Anna Bennich Karlstedt

Nu tändas tusen juleljus och frid vi har i stugan. Eller har vi det? Studier visar att december upplevs som den mest stressiga månaden på året. Många känner stress över alla extra göromål som hamnar på listan, utöver allt som redan finns där i vanliga fall. Andra känner oro och stress över ekonomin. Santa Claus is coming to town och det är dyrt som tusan. Ytterligare andra upplever höga krav och förväntningar som känns jobbiga att leva upp till, krav ifrån både omgivningen och ifrån en själv. Hur saker och ting måste, bör, borde vara. Hur alla andra har det på (jävla) Instagram. Hur alla andra verkar få till det där fröjdefulla utom just vi och vår misslyckade familj som mest bråkar med uppvarvade kroppar och knoppar. Signade jämförelsestress.

Och relationerna. Så mysigt att umgås med familj och släktingar, kanske var det ett år sedan man sågs? Men ibland inte lika kul. Olika traditioner som skall samsas allteftersom familjen växer, delar sig, nya familjemedlemmar tillkommer, barn som föds, bilresor mellan mormor på Västkusten och farfar på Gotland. Svårigheten när det kommer till rättvisa och förfördelade röster i telefonen. En missnöjesrynka i pannan och så skulden som ett julkort på posten. Och hur gör vi med farbror Gunnar och hans nya fru? De dricker ju så mycket alkohol. Och så mina barn och dina ungar i nya bonusfamiljekonstellationer som verkade så mycket lättare att hantera när vi var nykära och innan vi faktiskt flyttade ihop.

Stresshantering vid jul

Och samtidigt, någonstans på andra sidan stan, finns någon som önskar att hen hade några släktingar att irritera sig på över huvud taget. Om man bara hade någon gammal mamma som bara gnäller. Några mor- och farföräldrar som bråkar om vems tur det är att ha barnbarnen på julafton det här året. Ofrivillig ensamhet, ett låg-intensivt, ständigt puttrande kroniskt stresstillstånd som till slut gör oss sjuka. Det kanske stressigaste av allt.

Här kommer inför julhelgen några stresshanteringstips utöver mindfulness, djupa andetag och inhandling av redan färdig sill.

På julen är vi inte jämställda. Om ni just nu lever i en relation, sätt er tillsammans och skriv ner allt som skall göras inför jul. Även ansvar och planering skall räknas. Fördela rättvist, skriv också ner vem som håller i vilka olika ansvarsområden. Det kan låta petigt men det kan behövas. Vi är urusla på jämn fördelning just kring traditioner och behöver verkligen träna på det.

Relationerna. Du har den familj du har. Mitt uppe i frustrationer kan det vara svårt att också se det som är gott. Vad finns det som du kan vara tacksam över? Blunda ett ögonblick. Tänk på det en stund. Hur känns det efteråt?

Relationer som är tärande. Hur kan du sätta gränser kring det? Måste julen firas hela kvällen eller helgen? Kan man avgränsa det? Sök stöd hos en partner eller syster eller vän om frågorna känns svåra eller jobbiga att hantera. Emotionellt stöd är underskattat. Det kan ibland hjälpa till att flytta berg.

Och lilla nubben? Varje år kommer nya studier som visar på barns oro inför föräldrars drickande under julhelgen. Det börjar långt före julaftonskvällen. Det bör tas med i beräkningen. Kan man införa alkoholförbud om det är ett problem i den umgängeskrets man är i? Eller dricka lite glögg och sen hålla ölen kall och lätt?

Man måste nästan ingenting. Vi måste inte fira jul på ett sätt som blir för jobbigt bara för att vi ”alltid har gjort så här”. Traditioner som inte fungerar är till för att brytas. Sätt er ner och fundera på vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Ska något justeras?

Vi upplever stort välbefinnande av att hjälpa andra, visar forskning. Att öka empatiska handlingar leder alltså inte bara till att andra blir glada och tacksamma utan även vi själva vinner på det. Finns det någon i din omgivning som kanske är ensam på jul? Fundera på om du kan bjuda med någon på en glögg, ringa ett samtal eller på annat sätt visa omtanke. Det är i slutändan oftast stressreducerande för alla inblandade.

På Instagram har ingen diarré. Trots att vi vet att det är det vackra ur vår vardag som visas upp, så påverkas vi. Begränsa tiden på sociala medier en smula?

God jul önskar Anna Bennich Karlstedt

Boka Anna för att lära er hantera stress både i privatlivet och på arbetsplatsen. Läs mer som Anna och boka henne här.

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta