Nytänkande och kontroversiell
Alexander Bard
Internet och digitaliseringens påverkan
Alexander Bard har byggt upp en ansenlig internationell karriär som författare av tre bästsäljande böcker. Han är föreläsare och sociolog med sociala medier som specialitet parallellt med sin karriär i musikbranschen, i bland annat Army Of Lovers och BWO
Från debuten på Handelshögskolan 1996 har han utvecklats till en av Sveriges internationellt framgångsrikaste talare. Som föreläsare är Alexander Bard både provokativ och underhållande. Hans åsikter och uttalanden leder ofta till diskussioner bland åhörarna, vilket gör att hans föreläsningar blir något av en interaktiv upplevelse. Ingen går ifrån Alexanders föreläsning oberörd. Alexander var nominerad till priset Årets talare 2016 - Man.
Alexander Bard är också en svensk sociolog, filosof, musikproducent. Han har skrivit flera böcker tillsammans med medieteoretikern Jan Söderqvist. De tre första titlarna – The Netocrats, The Global Empire och The Body Machines – har också släppts tillsammans som The Futurica Trilogy och översatts till över 20 språk. En fjärde bok Syntheism – Creating God in The Internet Age släpptes 2014 och hösten 2018 publicerades den femte boken Digital Libido – Sex, Power and Violence in The Network Society. En tredje bok i trilogin med arbetstiteln Process and Event kommer att komma snart också.
Alexander Bard har föreläst om den digitala revolutionens implikationer sedan IT-boomen på 90talet. Alexander var en drivande kraft i den svenska musikexportsensationen – vilket har gjort Sverige till världens största musikexportör per capita. Bard tror verkligen på att leva som han lär, att vara djupt involverad som social entreprenör i en serie mycket framgångsrika teknikföretag och andliga och politiska projekt.
Bard studerade ekonomisk geografi vid Handelshögskolan i Stockholm på 1980-talet samtidigt som han byggde upp en mycket framgångsrik internationell karriär som låtskrivare och skivproducent. 1992 var han med och grundade Stockholm Records, som snabbt nådde global framgång – med band som The Cardigans, A-Teens och Bards egen Army of Lovers – innan företaget såldes till och integrerades med Universal Music 1998. Även om han har Bard påstod sig vara för upptagen med cyberfilosofi och politisk och andlig aktivism för att hitta tid för mer låtskrivande. Bard uppnådde nummer 1 hitrekord i Europa, Asien och Nordamerika så sent som 2013. Han är, kanske inte överraskande, också en tv-kändis i Skandinavien, och har setts på talangprogrammen Swedish Idol och Sweden's Got Talent som den hårda domaren.