Flygkaos aktiverade talargarantin
Torsdag 19 maj hände det som inte får hända. På grund av ett datakommunikationsfel hölls Arlanda och Bromma flygplats stängda under några timmar för flygplan att lyfta och landa. Flera av Talarforums kunder stod inför risken att inte ha någon talare på sina event. Men tack vare Talarforums talargaranti, Talarforums personal och stora nätverk av kompetenta talare lyckades Talarforum rädda alla de event som riskerade att få genomföras med tomma scener.
Torsdag förmiddag. Det dagliga arbetet rullar på. Snart är det lunch. Samtalen mellan Talarforums kunder och säljare löper smidigt. Event planeras och talare bokas. Men plötsligt händer någonting som ställer dagen på ända. Runt tio i tolv kommer de första meddelandena: På grund av ett datakommunikationsfel är både Arlanda och Bromma flygplats stängda för flygplan att lyfta och landa. Ett stort antal av de talare som bokats till olika uppdrag runt om i Sverige sitter fast och kunder som hade planerat sina event i månader står inför risken att vara utan talare. Mycket jobb och höga förväntningarna riskerar att grusas.
Talargarantin
För oss på Talarforum är det givetvis kundens event som är det viktigaste och vi har därför inrättat en talargaranti. Talargarantin innebär att Talarforum ser till att kunden får en ny likvärdig talare om någonting oförutsätt skulle inträffa som gör att den ursprungliga talaren inte kan komma. Så om exempelvis inställda flyg förhindrar en talare att vara på plats ser vi till att det kommer en ersättare som föreläser inom samma ämne och med lika hög kvalitet som ursprungstalare.
Lösningen
För Talarforum gäller det alltså nu att hitta ersättare till de föreläsare som inte kommer med flyget. Kollektivt börjar Talarforums personal att lokalisera liknande talare som är i närheten av eventen och inte berörs av flygkaoset. Det blir till att pussla och fixa med alternativa transporter. Och tack vare vårt stora nätverk av duktiga talare och medarbetare så lyckades vi lösa alla uppdrag så att inga scener fick stå tomma.
Ett event som inte behövde ställas in
En av Talarforums kunder som berördes var Saint-Gobain Ecophon som hade bokat talaren Ami Hemviken till sitt kundevent i Hyllinge, Skåne. Klockan 14.00 skulle Ami Hemviken gå på scenen och strax innan klockan 12 ringer hon Talarforums säljare Pia och berättar att hon sitter fast på Arlanda på grund av flygplatsens datakommunikationsfel. Pia, som befinner sig i bilen mellan två kundmöten, ringer direkt till sin kollega Kristoffer, för att be honom se efter i Talarforums säljstödsprograms kalender under "Talare ute på uppdrag". Där ser Kristoffer att talaren Fredric Bohm alldeles strax ska vara färdig hos sin kund i Höör och sedan ska vidare till uppdrag i Kristianstad på kvällen. En möjlig lösning har presenterat sig. Kristoffer ringer Fredric medan Pia pratar med Ami för att höra om statusen på Arlanda. Ami och Pia kommer fram till att oavsett om flyget kommer igång eller ej så kommer Ami inte hinna till eventet i tid.
Som tur visar det sig att Fredric Bohm har möjlighet att åka till Saint-Gobain Ecophons kundevent i Hyllinge. I telefon med Kristoffer säger Fredric: "Ja men självklart hjälper jag er!". Det återstår bara för Pia att ringa till kunden och berätta som det är och förmedla kontakten så att Saint-Gobain Ecophon och Fredric Bohm kan prata ihop sig på telefon.
40 minuter senare är Pia framme hos Saint-Gobain Ecophon för att, på grund av bytet av talare, själv överse eventet. På plats träffar hon Fredric Bohm. När det är dags för Fredric att gå på scenen presenterar kunden honom med: "… och i stället för Ami har vi Fredric Bohm här idag som ska föreläsa för oss. Stort tack till vår eminenta och grymma samarbetspartner Talarforum som på en dryg timme lyckades ordna med ersättare till oss då Ami sitter kvar på Arlanda! Starkt och imponerande verkligen".
Så väl kunden Saint-Gobain Ecophon som urspungstalaren Ami Hemviken och inhopparen Fredric Bohm är nöjda med hur Talarforum löste problemet. Det visar vilken fördel det är att vara kund hos Talarforum som genom sin personal och sitt stora nätverk alltid hittar en ersättare om ursprungstalaren skulle råka ut för någonting oförutsett.