Så hänger du med i utvecklingen – här behöver du synas och så bygger du ditt varumärke

Isabelle McAllister

Isabelle McAllister har jobbat med att skapa innehåll i 20 år för såväl TV, tidningar, varumärken som genom egna kanaler i sociala medier. Hon har varit med i TV-program som Äntligen hemma, Sommartorpet och När & fjärran. Isabelle håller även inspirerande föreläsningar och omvärldsbevakningar som visar de mest relevanta trenderna och vaskar fram det väsentliga bland all information vi omgärdas av i dagens samhälle.

Talarforum har träffat Isabell för en kort intervju. Här berättar hon om hur man bygger sitt varumärke, var man bör synas och vad större företag kan göra för att hänga med i utvecklingen. Här kan du även se ett smakprov från en av sina föreläsningar.

Har du några tips på hur man börjar bygga sig själv som varumärke?

Det absolut viktigaste när man bygger sitt varumärke är relationen till sin ”publik”. Titta på framgångsrika bloggare, youtubare, instagrammare och andra nya superstjärnor. De har lyckats med att på ett personligt sätt prata med en grupp om saker som de verkligen älskar och har passion för. Passionen är på riktigt och det känner följarna. De blir på något sätt nördar ihop, runt det ämne som de brinner för. Sen handlar det mycket om kommunikation - att man direkt ser vad som funkar och framförallt vågar lyssna på de som faktiskt följer en. Man måste vara mån om sina relationer.

Kunderna/fansen är inte bara några små stackare, som ibland får audience hos kungen, som upplevelsen ofta blir när man kontaktar kundtjänsten på många traditionella företag. Som kund vill man bli lyssnad på, man vill bli hörd, man vill vara delaktig – man vill ”leva ett varumärke”, inte bara köpa det!

Var behöver man synas?

Vad kan större företag och organisationer göra för att hänga på den utvecklingen?

Jag är övertyga om att de flesta företag snarast måste se om sina marknadsavdelningar. Själva produkten kanske man inte måste ändra på men man måste börja tänka på hur man kommunicerar och varför. Vad har produkten för värden. Och då menar jag inte tramsiga ledord som skrivs ner under en konferens på en power point, utan dessa ledord måste kännas och andas. Man måste mena det.

Jag tror också på att företagen snarast möjligt måste investera i någon slags research- och developementpott - man måste avsätta tid och pengar samt ge sin marknads- och försäljningsavdelning mandat att testa nya kommunikationsmöjligheter. Eftersom de traditionella vägarna inte riktigt funkar längre - behöver företagen testa sig fram för att komma fram till vad som passar just dem bäst. Man måste våga inleda samarbeten och ge sig ut på plattformar som man inte provat förut. Det är ända sättet att lära sig utan att bli förbisprungen.

Här kan du se ett smakprov på Isabelles föreläsning

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2