Skandinavisk lyx - Sveriges nästa stora exportvara
Henrik Schulz
Den globala marknaden börjar mer och mer sätta likhetstecken mellan lyx, hög kvalitet och oss i Norden. Begreppet ”Skandinavisk lyx” har till och med börjat överskugga ”Den svenska synden”. Men vad betyder det, vilka markandssegment talar vi om och vilka varumärken är det som har hjälpt till att sätta Skandinaviska företag på kartan som lyxproducenter. Formgivaren, arkitekten och föreläsaren Henrik Schulz ger här en kort presentation av något som många talar om som framtiden för oss nordbor.
I Skandinavien har vi en gedigen hantverkstradition, materialkunskap och en kvalitetskänsla som vi skall vara stolta över och ta tillvara. Under senare tid har begreppet Skandinavisk lyx börjat användas allt flitigare. Men kan Skandinaviska varumärken arbeta inom lyx-segmentet?. Vilka produkter och varumärken urskiljer sig då från mängden och varför. Vad skiljer skandinavisk lyx från annan lyx? För att svara på de frågorna måste man gå tillbaka lite i historien.
Några klassiska exempel på skandinaviska varumärken som står för lyx är Georg Jensen, PP Möbler, Carl Hansen & Son, Royal Copenhagen et cetera. Men idag går snarare modebranschen i bräschen vad gäller den skandinaviska lyxen. De är med och utmanar övriga varumärken på marknaden och slåss om de medvetna kunderna som väljer bort H&M och istället handlar dyrare plagg som håller längre, passar deras livsstil och gör dem unika. Och det ser ut som fler branscher kommer följa trenden. Volvo har exempelvis varit med och kämpat för att få vara i premiumsegmentet. Även möbelbranschen är under uppseglande. Det är viktigt att visa vad vi har som är unikt och hur vi kan särskilja oss på världsmarknaden genom att fokusera på vad vi har och inte vad alla andra gör. Lyx sträcker sig långt bortom att konkurrera med Versace och Mercedes. För vårt moderna förhållningssätt till miljö, jämlikhet och livskvalitet där människan är i centrum skall vi vara stolta över, även det är skandinavisk lyx.
Henrik Schulz