Så blir ditt företag en stjärna i sociala medier – Världsmästaren Frida Boisen tipsar

Frida Boisen

Frida Boisen är världsmästare i sociala medier. Hon är årets affärsnätverkare, chefredaktör, en av Sveriges mest omtalade och inspirerande mediepersonligheter. Enligt tidningen Fokus är hon en av Sveriges mäktigaste personer. Frida är en av landets mest lästa och delade opinionsbildare som kolumnist och krönikör i Expressen. Med sin bakgrund som toppchef i medievärlden, chefredaktör för kvällstidningen GT/Expressen, tidigare som chefredaktör för flertalet magasin som Bonnier tidskrifters magasin ToppHälsa, Allt om Resor och modemagasinet Plaza Kvinna, har hon ett unikt innovativt perspektiv om hur du slår igenom mediebruset och hur du bygger framgångsrik affärsutveckling med nya digitala möjligheter.

2014 blev Frida Boisen utsedd till världsmästare i sociala medier vid tidningsvärldens Oscarsgala, the INMA Awards i San Francisco, för kampanjen #votegbg, som samlade fler än 90 000 människor och som ledde till en folkomröstning om trängselskatten i Göteborg. Hon föreläser bland annat om kommunikation, affärsutveckling, digitala strategier, omvärldsbevakning och framtid. Frida Boisen delar här med sig till Talarforums inspirationsbrevsläsare av sina fyra bästa kom-igång-tips för att göra digital succé.

1. Sätt målet!
Om du har möjlighet – ta in en sociala medier-strateg som kan hjälpa er att sätta upp tydliga syften och mål med just din eller ditt företags sociala medie-strategi. Vad vill ni? Driva trafik till sajt? Bygga varumärke? Driva till köp? Viktigt att identifiera när du senare ska välja rätt sociala medie-kanaler, budget, målgrupper och strategier. Sätt delmål och gör målen mätbara.

2. Berör!
För att bli viral och nå igenom bruset måste du beröra på riktigt. Allt börjar med att bottna i äkta värderingar. Vad står du eller ni för? Hitta de virala känslorna utifrån detta. För att lyfta extra: Ta gärna in hjälp från ett sociala medier-strategiproffs, det lönar sig. För att bli viral måste er grej vara briljant, postad på rätt sätt, vid rätt tid, med rätt språk i rätt kanal. Halvdant duger inte.

3. Lyft ditt team!
Var professionell. Sätt en sociala medier-policy för dig själv och dina anställda, ta hjälp av ett proffs. Alla ni är personliga varumärken och ambassadörer med unika kanaler och möjligheter att nå ut. Hur gör ni med fallgropar och krishantering? Få med alla i ert sociala medie-arbete. NI är företaget! Älska employer branding. Älska personal branding! Bygg ett positivt team och ledarskap. Utbilda, följ upp och utvärdera.

4. Våga affärsutveckla!
Sociala medier är nutiden och framtiden. Möt dina kunder och deras behov här – där de är. Hur kan du utveckla dig själv och ditt företag genom sociala medier? Testa att starta en ny nischad produkt här. Testa microtargeting. En ny kanal, en ny kampanj, ett nytt varumärke eller en ny tjänst. Här finns många goda exempel på extrem framgång att inspireras av. Känn superkrafterna i sociala medier.

Sök

Använd gärna vår avancerade sökning om ni vill kunna förfina sökningen efter föreläsare

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2

Be om en offert

Oavsett arrangemang får du alltid rådgivning från idé till genomförande.

Eventuppgifter
1
Kontaktuppgifter
2