Så övertygar du med retorik - Experten Ami Hemviken ger dig de bästa tipsen
Ami Hemviken
Ami Hemviken är en inspirerande retorikexpert med kunskaper inom beteendevetenskap som arbetar dagligen med övertygande kommunikation. Under sina år som föreläsare och coach har hon hjälpt många företag och organisationer att få ut mer kraft och glädje från sina medarbetare. Hon är en underhållande utbildare som lyfter och inspirerar stora som små grupper. Hennes energi går inte att ducka för då den smittar av sig till alla hon möter och det i sin tur skapar resultat. Talarforum bad därför Ami själv berätta om vikten av att arbeta med att övertyga och att skapa önskad känsla hos sin målgrupp - oavsett vad du arbetar med. Ami passade även på att dela med sig av sina bästa retorik-tips.
Retorik i sig är väldigt brett och för mig handlar det om övertygande kommunikation. Många blandar tyvärr ihop retorik med att hålla tal eller att skapa bra presentationer, säger Ami. Retorik är faktiskt en stor del av våra liv eftersom vi rätt ofta vill påverka och övertyga varandra i olika situationer. Retorik handlar alltid om möten där du träffar andra människor och vill övertyga någon om just dina ståndpunkter. Det handlar inte om att få igenom sin vilja till varje pris utan det handlar om att om inte du är övertygande nog så kommer någon annan att vara det. Jag personligen arbetar mycket med att andra ska få ett vidare perspektiv för att lära sig använda sina retoriska verktyg i fler situationer än ett.
Inom retorik är det viktigt med att känna din målgrupp
A och O inom retorik är att du måste känna din målgrupp, den person eller grupp du försöker övertyga. Det är alltid målgruppen som avgör om du är framgångsrik eller inte. Det finns ingen objektiv sanning. Vad andra tycker om dig och ditt budskap är det som gäller. Jag lägger alltid energi på att uppmuntra andra att lära känna varandra bättre för då blir du också bättre på att övertyga. Humor, glädje och närhet är alltid bra sätt att nå varandra. Jag tänker också ofta på att inte gå rakt på sak för tidigt. Vi människor är rätt fasta i vårt sätt att tänka och tillåter oss inte att bli påverkade av så många. Vi måste ha respekt för och gilla personen vi pratar med för att låta oss bli övertygade. Att bli accepterad och helst omtyckt är en grundförutsättning för att du ska kunna övertyga. Så lägg krut på att få kontakt och bli omtyckt, sen kan du börja övertyga.
Hamna inte i argumentfällan
Argumentera inte för tidigt, det blir sällan bra. Argumentera inte tills den andre ger sig, det ger bara kortsiktiga resultat. Kan du övertyga på riktigt blir din sanning den andres sanning. Det låter väldigt enkelt men det viktiga är att ni lär känna varandra, förstår varandra och hittar gemensamma nämnare och samma synvinkel.
Vilken auktoritet ska jag lyfta?
Jag arbetar mycket med ethos, det vill säga min egen auktoritet för att skapa förtroende för mig själv som person och jag ser till att lyfta rätt saker i rätt sammanhang. När är det exempelvis viktigt att jag är mamma? När är det viktigt att jag jobbat länge med det här? När är det viktigt att lyfta att jag är chef? Det gäller att lyfta rätt saker på ett ödmjukt sätt vid rätt tillfälle. Ingen gillar skryt eller översittare. Och vill du övertyga vill du bli omtyckt! Du kan också låna ethos i olika sammanhang. Det vill säga lämna en referens till en person med starkt ethos för att någon ska bli påverkad av just dig. Exempelvis “Vår VD och jag är överens om att...”.
Varför ska någon bli påverkad av dig?
Varför är du ett bättre val än någon annan? För att det ska kännas lite bättre! De flesta i samma bransch kan ungefär samma saker men det som skiljer er åt är vilken känsla just du skapar. Lägg därför energi på känslan. Många som planerar kundmöten förbereder vad deltagarna ska veta och tycka, gör inte bara det. Planera även efter vad du vill att de ska känna och hur du ska få dem att känna detta. Självklart är det en konkurrensfördel att någon kan eller förstår något mer eller har arbetat längre men om de ska bli övertygade av dig bör du lägga fokus på känslan av att arbeta med just dig. Det handlar om att skapa en positiv känsla med kroppsspråket, att vara närvarande och bekräfta personen du möter. Det är med den känslomässiga delen du kan skapa mest skillnad. Ju mer du visar desto mer visar andra.
Våga vara tyst
Annat som kan upplevas svårt är att också våga vara tyst, lyssna och vänta innan du argumenterar. Det du måste komma ihåg då är att det inte innebär att du förlorar, tvärtom. Folk lyssnar inte alltid på den som pratar mest.
Vad är det roligaste med retorik?
Det roligaste är att uppleva faktisk skillnad, och att det inte bara är jag och personen som nyttjar retorik själv som upplever det utan även folk runt omkring. En del jobbar mer med sin personlighet, andra jobbar med sitt beteende eller uttryckssätt och andra jobbar med sin struktur eller medvetenhet. Att kunna påvisa, bevisa och se skillnad är det roligaste.