Pressrelease 2007-12-27

Rekordår för föreläsningar

Talarforum som matchar föreläsare till företagskonferenser slog all time high på årsbasis redan i oktober. Efterfrågan på föreläsare har aldrig varit så stark som den är nu, säger Jenny Lexhed, kommunikationschef på Talarforum. Vi ser ingen tendens till avmattning inför 2008. Tvärtom har vi talare bokade ända in i januari 2009. En annan intressant observation är att vi ser ett mycket stort tryck på talare som vill börja arbeta med oss. Intresseanmälningar från människor som vill föreläsa strömmar in.

Vi konfererar mycket i Sverige och här råder en konsensuskultur, fortsätter Jenny Lexhed. Vi är också öppna för influenser och kunskaper utifrån, utan att enbart se till det egna bolagets perspektiv. Trenden går mot kortare och kärnfullare möten. Utomlands är det vanligt att globala företag samlar 4000-5000 anställda till stora events med celebriteter som Lance Armstrong som talare. I Sverige drog den amerikanska coachen Anthony Robbins över 2000 deltagare till ett event.

Tydliga trender

Status att föreläsa

Det är status att sätta ”föreläsare” på sin CV. Alltifrån politiker, experter, författare, företagsledare till artister. Detta har lett till att bredden av talare har ökat. När skivförsäljningen minskar ger det här dessutom en annan intäktsmöjlighet för artister, som har ett budskap att förmedla. Talarforum hade nyligen Bob Geldof på ett event i Finland. Bob Geldof som brinner för tredje världen talade om CSR- corporate social responsability.

Föreläsningsarenan ger en ny karriär

Sverige tar efter USA där man varvar sin yrkeskarriär med att föreläsa. Colin Powell har mellan arbetet som ÖB och utrikesminister föreläst framgångsrikt för företag och organisationer. Personer från politiken och näringslivet kan tala friare utifrån sina erfarenheter när de företräder sig själva och inte ett ämbete eller en organisation. Vi ser svenska exempel som Göran Persson, Jan Eliasson och Meg Tivéus.

Kultur + näringsliv = sant

Talarforum arbetade med Peace & Love festivalen, som blev den festival som var mest framgångsrik i sommar. Många festivaler tappade besökare, medan Peace & Love ökade sitt antal. Talarforum ser en efterfrågan från företag att satsa på kultur för sina anställda och arrangerar kulturträffar med författare som Barbara Voors, Johanna Nilsson, Emma Hamberg, Björn Ranelid, Theodor Kalifatides och Annika Borg.

Efterfrågan på ämnen som attityder och motivation

Företagen kan satsa på sin personal, men det handlar om att få personalen att satsa på sig själva. Fler inser att de själva påverkar sin situation och coachning som fenomen kommer att växa allt mer. Tidigare var det mentorskap inom organisationer, men företag inser även vikten av att få nytänkande utifrån och tar in externa coacher.

Friskvårdsatsningar

Allt fler företag har friskvårdsklubbar eller friskvårdsdagar då man engagerar experter inom kost, hälsa och motion för att inspirera och informera. Ofta kopplar man på en aktivitet som att springa med ultradistanslöparen Rune Larsson, boxas med Paolo Roberto, sjunga med Caroline af Ugglas eller laga nyttig mat med någon kändiskock.

Föreläsningar speglar vad som händer i samhället

Miljö och hållbar utveckling är en trend som kommer allt starkare i kombination med entreprenörskap. Den unga entreprenören Björn Söderberg inspirerar andra och talar om socialt ansvarstagande och hållbar utveckling. Fredspristagaren och tidigare vicepresidenten Al Gore håller uppmärksammade föreläsningar över hela världen om klimatfrågan.

Talarforum har Europas största kompetensnätverk med över 8000 talare, utbildare, rådgivare, underhållare och inspiratörer. Vi matchar extern kompetens till möten och utbildningar som bidrar till att stärka våra kunders attraktions- och konkurrenskraft.

Björn Söderberg

Barbara Voors