Pressmeddelande 2006-10-10

En inblick i framtidens utmaningar inom bemanning och rekrytering

Imorgon föreläser Pär Lager, VD för kunskapsföretaget Talarforum, för det världsledande företaget Adecco och deras kunder på ett frukostseminarium i Göteborg. Pär visar på aktuella trender inom kompetens- och personalutveckling samt presenterar en modell för hur företag och organisationer kan bli bättre på att ta greppet om sin framtid. Genom att arbeta med omvärldsanalys kan organisationer agera istället för att reagera.

- Framtidens konkurrenskraft handlar till stor del om förmågan att behålla och attrahera rätt kompetens, säger Pär Lager. Just nu sammanfaller några omfattande trender så som globalisering, snabb teknisk utveckling och mycket omfattande demografiska förändringar med 40-talisternas avgång och de sena 80-talisternas ingång på arbetsmarknaden. Ett exempel är att antalet 20-åringar ökar med 30% de närmaste åren. Dessa omfattande förändringar ställer stora krav på företag och organisationer. Framgångsrika företag gör klokt i att spana på framtiden för att därigenom få kunskap om vilken kompetens de behöver och hur de fångar in rätt personal.

För Adecco är frukostseminariet en del i en serie med frukostseminarier som under de kommande veckorna äger rum på olika platser runt om i Sverige. På dessa vill man bidra med kunskap och erfarenhet om ett ämne som har anknytning till HR-området.

- Som bemanningsföretag och HR-partner vill vi knyta an till ett ämne ur ett personal- och kompetensperspektiv. Omvärldsanalys är ett alltid lika aktuellt ämne, och genom att koppla det till de behov som ställs på framtidens bemannings- och rekryteringslösningar vill vi ge våra kunder något matnyttigt att ta med sig från seminariet, som de kan ha användning för i sin vardag, säger Susanne Ekström, Branding- och Eventansvarig på Adecco.

Pär Lager