Pressrelease 2008-07-03

Det gäller livet!

Barn och ungdomars psykiska hälsa är vår stora framtidsfråga. Tidiga och bra insatser till barn för att främja psykisk hälsa är en av de bästa investeringar ett samhälle kan göra. Det finns kunskap och metoder - varför använder vi inte dem?

Under rubriken Det gäller livet! arrangerar Psykiatrin på Gotland och Psykiatridivisionen i Uppsala ett seminarium i Almedalen om barn och ungdomars psykiska hälsa där Jenny Lexhed medverkar som en av föreläsarna för att belysa vikten av tidiga och bra insatser.

Jenny Lexhed är en av grundarna till Talarforum som matchar föreläsare och utbildare till olika organisationer. En verksamhet som bygger på det talade ordet. Paradoxalt nog kom hennes första barn inte igång med språket och tidigt väcktes oron för att han hade autism. Kanske skulle han aldrig lära sig att tala? Kön till utredning och insatser var lång, men genom ett ihärdigt sökande på egen hand har sonen fått den träning han behöver och idag har han utvecklat ett språk, läser, skriver och räknar. Kampen för att hjälpa sin son har Jenny Lexhed skildrat i den uppmärksammade debutboken ”Det räcker inte med kärlek” (Wahlström & Widstrand).

Seminarium i Almedalen:

Tisdagen den 8 juli kl. 13-15
Plats: Högskolan på Gotland sal E 30

Medverkande:

Jenny Lexhed, författare till boken: ”Det räcker inte med kärlek”
Christina Kadesjö, forskare, handläggare SKL:s Barnprojekt,
Björn Fries, fd narkotikasamordnare och nu i Stockholms Stad
Ing-Marie Wieselgren, psykiater i Uppsala, psykiatriexpert SKL
Ulf Larsson, verksamhetschef Gotlands psykiatri,
Anki Sandberg, Attention och NSPH, m.fl.

Kontaktpersoner:
Anki Sandberg Attention och NSPH 070-717 40 25

Jenny Lexhed, författare och kommunikationschef Talarforum 070-742 09 83,

Talarforum har Europas största kompetensnätverk med över 8000 talare, utbildare, rådgivare, underhållare och inspiratörer. Vi matchar extern kompetens till möten och utbildningar som bidrar till att stärka våra kunders attraktions- och konkurrenskraft.

almedalen