Pressrelease 2008-02-14

Rune Larsson utsedd till årets talare

Talarforum presenterar idag årets talare 2007. Vinnaren är ultradistanslöparen Rune Larsson som talar om ”Konsten att orka”. Rune Larsson har i högsta grad flyttat spärrar och gjort verklighet av sina drömmar. Han är förmodligen Sveriges uthålligaste idrottsman genom tiderna och en extraordinär föreläsare.

Rune Larsson har två gånger sprungit det 1015 kilometer långa loppet mellan Sydney och Melbourne, tre gånger har han vunnit det 246 kilometer långa loppet Spartathlon, som klassas som världens hårdaste löptävling. Han håller praktiskt taget alla svenska och nordiska rekord på löpsträckor längre än Marathon. Dessutom har han genomfört en roddtävling över Atlanten, sprungit tvärs över Amerika från kust till kust, vilket gav honom utmärkelsen ”Årets äventyrare”, vunnit multisporttävlingar, samt genomfört ett stort antal egna uthållighetskrävande äventyr.

Rune är utbildad idrottslärare i USA och har en bakgrund som militär. Idag ägnar han sig åt att föreläsa, skriva reportage och naturligtvis åt olika extrema utmaningar. Rune Larsson talar om ”Konsten att orka”. Om betydelsen att sätta mål som man både tror på och genomför, om drivkrafter och motivation. Rune har utforskat detta genom att uppleva de mest extrema påfrestningar idrotten har att erbjuda, men principerna är de samma för vad en människa behöver för att prestera såväl i arbetslivet eller privat.

- Rune har en enorm förmåga att trollbinda sin publik. Utbildad i speech i USA lärde han sig att ett tal ska vara som en James Bond film – det ska komma ett pistolskott, en sex scen eller en biljakt var tolfte minut. Han lägger upp sina föredrag så att publiken ska reagera med jämna mellanrum, skratta eller känna igen sig själv och det lyckas han med på ett enastående sätt säger Jenny Lexhed, kommunikationschef på Talarforum.

Årets talare: Talarforums kunder får under året nominera årets talare. En talare som har stimulerat, motiverat och berört dem mest under året. Det kan vara en expert, utbildare, konsult, företagsledare, inspiratör eller någon annan. Huvudsaken är att det är någon som på ett exceptionellt sätt förmedlar sitt budskap. Året innan vann Nils Simonson, pensionerad kirurg med hjärnan som passion. Han talar bland annat om ”Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra”.

Rune Larsson

Rune Larsson under sin USA-löpning