Daniel Ilic
Creative Director och förläsare som belönats med Guldägg 2010
Daniel Ilic är del av North Kingdom sedan snart fyra år där han arbetar som Creative Director med bas i Stockholm. Han började som copywriter i slutet av 90-talet och har även stor erfarenhet som interaktionsdesigner.
Daniel vann det första Guldägget 2010 i den då nyinstiftade kategorin "Interaktiv Produktion". Han har flera internationella utmärkelser bakom sig. Daniel inbjuds ofta att föreläsa i internationella sammanhang som FiTC, Adobe XL, OFFF, CaT med mera. Han är enormt passionerad och aktiv i utbildningsfrågor för digitala kreatörer. Daniel är en återkommande modulledare och gästföreläsare på Hyper Island, gästföreläsare Hyper Island US, samt Miami AdSchool, Miami. Jurydelegat i Guldägget, norska Gulltaggen, AICP Awards, NewYork Festivals, FiTC, Resumé Månadens Kampanj. I övrigt är han 33 år, radhusgubbe, Volvoförare, och tvåbarnsfar.
"Att stå ensam framför 25 marknadschefer för världens största biltillverkare, i ett gigantiskt konferensrum i Bryssel och sälja en idé, eller befinna sig på stor inspelning i Los Angeles där assistenter hämtar vatten till dig om du är törstig – är inget mot att sitta ute i vildmarken i Västerbotten, kring en lägereld tillsammans med kollegor i trettio minusgrader och utbyta historier. Så jag vill dela med mig av mina erfarenheter från att verka i ett av världens finaste företag där det råder en sann kreativ och innovationsdriven kultur. Men helst vill jag lyssna på de jag möter, mer än att
bara prata."