En duktig moderator är det ingen som kommer ihåg!

Julia Bendelin

Vid ett event är det många som ska känna sig som stjärnor. De som ska föreläsa, intervjuas, de som arrangerar men framför allt de som sitter i publiken.

Som moderator, samtalsledare eller konferencier tycker jag att mottagaren är viktigare än avsändaren. Åhörarna ska känna sig trygga, smarta och få den energi som behövs för att ta till sig ett budskap. Det är vad de betalar för, eller det du som är arrangör betalar för.

Vad vill ni egentligen?

Grunden i uppdraget som moderator, är i min mening, att lyssna in vad uppdragsgivaren vill få ut av dagen: Vad är syftet? Vad ska publiken känna, tycka eller lärt sig efter ett arrangemang? Det glöms ibland bort. En erfaren moderator hjälper till med att hitta tempoväxlingarna som gör att lyssnarna är engagerade. En moderator ska kunna hjälpa till att få fram den perfekta balansen mellan allvar och den ack så viktiga humorn eller energin, som gör att budskapet kommer fram och blir ihågkommet.

Föreläsarna eller paneldeltagarna kan ha fackkunskaper, erfarenheter och lärdomar som är fantastiska, men de är inte alltid vana vid att prata från scen eller debattera om det. Där ska en moderator kunna ledsaga genom att ställa rätt frågor, kanske förtydliga och lyfta de som står på scenen. Det kan ofta vara bättre att göra en intervju på plats än att ”tvinga” någon att leverera ett föredrag.

Julia Bendelin Moderator Almedalen

Specialist på att vara generalist? Javisst!

Behövs det inte en expert på t.ex. digitalisering för att moderera en dag som har det som tema? Nej, jag tycker att det är experterna som ska leverera sina kunskaper. Däremot krävs det av en moderator nyfikenhet och förberedelser genom inläsning, så det finns en övergripande förståelse för ämnet och för facktermer.

Se till att ni får en moderator som är nyfiken, som inte bara vill veta vilka som ska stå på scenen eller i panelerna, utan även vill veta vilka som sitter i publiken och vad de har för förkunskaper. Det är ofta en enorm tillgång i moderatorsammanhang att vara generalist, då är det lättare att se samband och hjälpa till att guida publiken till en förståelse. Mina egna erfarenheter som företagare, arbetsgivare, entreprenör, ekonom, reklamare, strateg… ja även att jag jobbat inom krogen och som dansfröken kan jag dra nytta av vid ganska oväntade tillfällen.

Bland det mest intressanta i mitt uppdrag är att intervjua de aktuella föreläsarna inför eventet, för att kunna ställa relevanta frågor från publikens perspektiv. Samtidigt lär jag även känna föreläsaren vilket gör att det blir avslappnat när vi väl står där på scenen tillsammans.

Äras den som äras bör

Låt moderatorn vara den ultimata hovmästaren som ser till att maten presenteras på ett bra sätt och föreslår lämplig dryck. Den som ser till att det finns peppar och salt på bordet (och kanske lite socker…), att rätterna kommer fram i rätt tid, att flytet blir perfekt och middagsrätten blir huvudnumret. Nöjda gäster ska vara så påfyllda med nya intryck att de framför sina komplimanger till kocken, dvs till dig som är arrangör. Låt era gäster lämna bordet med en känsla av att kvällen har varit så fantastisk att de inte bara kommer tillbaka utan även rekommenderar er till sina vänner. Hovmästaren står sedan nöjd i bakgrunden med händerna på ryggen och ser gästerna gå. De kommer tala vitt och brett om sin upplevelse, men hovmästaren kommer inte vara i fokus…

För en duktig moderator är det få som kommer ihåg och det är precis så som det ska vara.

Läs mer om Julia Bendelin

Läs mer om Julia Bendelin

Kontakta oss

Stockholm: 08-545 535 00
Göteborg: 031-719 65 00
Malmö: 040-600 70 70
E-post info@talarforum.se Lediga tjänster

Nyhetsbrevsartiklar

Google translate

Talarforum i Skandinavien AB, Norr Mälarstrand 6, 112 20 Stockholm. Tel: 08-545 535 00. E-post info@talarforum.se

Cookies Webbkarta