Gnälltiden är förbi - 3 tips för positiv kommunikation på jobbet!

Ami Hemviken

Sluta klaga och gnäll - hitta en medveten, positiv kommunikation!

Att gnälla är som att gunga gungstol, en har alltid något att göra men kommer aldrig framåt.

Hur fixas den där go’a, sköna, positiva känslan på jobbet som gör att medarbetarna hittar saker de uppskattar men också vill och vågar ta upp förbättringsförslag - på ett konstruktivt och bra sätt? Ja, svaret är givetvis komplext och berör allt ifrån upplevd inkludering och trygghet till mångfald och acceptans för olikheter men också faktiska sätt att kommunicera och uttrycka sig.

Här följer några enkla kommunikativa tips som ni kan påminna varandra om på arbetsplatsen att använda er av för att bidra till en positiv och ständigt utvecklande arbetsplats.

Beskriv effekten av det positiva

Istället för att hota dig fram till förändring och utveckling, beskriv effekten av det positiva. Försök alltså att motstå impulsen att formulera dig så här: ”Om vi inte genomför detta, så kommer allt det här negativa att inträffa.” Säg istället: ”NÄR vi väljer att gå den här nya vägen, så kommer vi att uppnå allt detta.”

Önskemål istället för klagomål

Önskemål istället för klagomål. Istället för att klä din kommunikation i en klagande dräkt, omformulera till ett önskemål. Undvik alltså uttryck som: ”Jag tycker att våra måndagsmöten är för ineffektiva och tråkiga.” Säg hellre något i stil med: ”Jag skulle önska att vi hade en tydligare agenda till våra måndagsmöten och att vi avsatte max 30 minuter per tillfälle.” Det vill säga, uttryck en tydlig önskan istället för ett svepande klagomål.

Kasta strålkastarljuset på det du uppskattar

Kasta strålkastarljuset på det du uppskattar. Uppmärksamma även det som du faktiskt uppskattar och gillar. Och säg det! Vi har en tendens att vara felsökare, ta på dig tacksamhetsglasögonen lite oftare och leta bara efter saker, händelser, processer och beteenden som du verkligen tycker om. Både hos dig själv och hos andra. Det fina är att om du och dina kollegor blir bra på att uppmärksamma de positiva händelserna, kommer ni se att de blir fler och fler.

Det viktiga är vad vi säger, vad vi kommunicerar - med hela oss själva. Använd ditt kroppsspråk till att lyfta upp och framhäva dina ord och välj dina ord med omsorg.

En medveten kommunikation är nyckeln till såväl glädje som utveckling på arbetsplatsen.

Lycka till!

För mer information om Ami eller boka henne klicka här.

Läs även Amis artikel så får du roligare på jobbet

Några av våra kunder om oss

Har alltid varit nöjd i mina kontakter med Talarforum. Ett företag att lita på och som lyssnar på kundens önskemål. Förslagen man får är alltid överensstämmande sedan får man välja beroende på fokus och målgrupp

Marie Tilly
Täby Kommun

Vi anlitar Talarforum för att det är så otroligt tryggt och skönt att samarbeta. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. De har en fingertoppskänsla och professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Talarforum, ni kommer inte att bli besvikna.

Anna Treschow
SABO

Med Talarforum kan vi alltid känna oss trygga med att få det vi önskar, de är lyhörda och lyckas alltid matcha rätt utifrån våra önskemål. Att de är professionella och serviceinriktade i sitt arbete gör valet att vara kund enkelt. Jag kan varmt rekommendera att anlita Talarforum.

Anna Raftheim
SATS Sports Club Sweden AB

Talarforum har mycket kunnig personal med kundens behov i fokus. Dom försöker alltid hitta en lösning som kunden är nöjd med och uppfyller förväntningarna och syftet med föreläsningen och förfogar över några av Sveriges absolut bästa föreläsare! Som kund hittar vi alltid någon föreläsare som passar vårt syfte och önskemål. Talarforum guidar och stöttar alltid med det mesta kring föreläsningarna på ett föredömligt vis! Som kund känner vi oss alltid trygga med Talarforum och får alltid professionell support och service.

Thomas Jansson
Trollhättans Stad