Mikael Rosén
Så skriver du informations- och marknadsföringstexter
Vad ska du tänka på när du skriver till kunder, medlemmar, medborgare? Vilka är de vanligaste felen? Hur gör du rätt direkt? Mikael Rosén är talaren och inspiratören som hjälper företag och organisationer att skriva rakt, relevant och inspirerande.
Det skrivna ordet har blivit viktigare än någonsin för företag, organisationer och myndigheter efter nätets genombrott. Organisationer skriver webbtexter, inlägg i sociala medier, instruktioner, produkt- och tjänstebeskrivningar, utskick, nyhetsbrev och reklam i en omfattning som aldrig förr. Kunderna och medborgare har å sin sida vant sig vid att hitta "allt" på nätet. De letar själva upp den information de behöver, när de behöver den, dygnet runt. De läser, jämför, klickar och klickar bort. All information måste vara tillgänglig hela tiden.
De företag eller organisationer som behärskar den nya kommunikationsmiljön och kan skriva om sina tjänster och varor på ett relevant, klart och inspirerande sätt vinner. De som har kunskap och förmåga att skriva så folk förstår. De som inte kan - halkar efter.
Mikael Rosén visar hur företag och organisationer med självinsikt och enkla medel avsevärt kan förbättra sin skriftliga kommunikation. Han visar varför vanliga fel är vanliga och hur du gör för att anpassa olika typer av texter till olika målgrupper, behov, lässituationer, kanaler, budskap och varumärken. Han har 25 års erfarenhet som chef på olika reklam- och kommunikationsbyråer, skribent och copywriter och arbetar bland annat som föreläsare och lärare på Sveriges ledande kommunikationsskolor. Han är författare till den prisbelönta boken "Skriva för att övertyga", den första lärobok i sitt slag med verkliga textexempel, analyser, teoriavsnitt och checklistor.
Mikeal Rosén har grundat och drivit tre kommunikationsbyråer 1986-2004, med uppdrag för bland annat Arla, Arbetsmiljöverket, Energimyndigheten, Skandia, Swedbank och Svenska Kyrkan. Kreativa priser för webb- och printkampanjer. Huvudlärare på Bergh School of Communication 1987-1994 inom copywriting och reklamkommunikation. Från 1994 är han kursansvarig lärare för ett stort antal företagsanpassade utbildningar. Berghs är en av världens ledande skolor inom reklam- och kommunikationsutbildningar.
Mikael har sålt och integrerat sitt webbcontentbolag till Edita, nordens ledande integrerade kommunikationskoncerner med cirka 1.200 anställda. Han har arbetat som VD och affärsområdeschef inom olika Editabolag 2004-2012. Konsult i Regeringskansliets "Klarspråksgrupp" med uppdrag att stödja myndigheter i arbetet att få fram begripligare texter. han har arbetat fram skrivriktlinjer och skrivpolicy för bland annat Bonnierförlagen, Handelsbanken, Min Pension.se, Norstedts Förlag, Skandia och Svenska Turistföreningen.