Varumärke - Vinna eller försvinna
Stefan Saidac
Gemensamt för uppskattade varumärken
Skulle du tatuera loggan för ditt favoritvarumärke på armen? Kanske inte. Men varför har vissa tatueringar med Apple, Converse och Chanel? Vad handlar egentligen varumärke om?
Handlar det bara om att synas tillräcklig mycket? Tveksamt. Ett varumärke som skriker: ”Köp mig!” väljs förmodligen bort. Detsamma gäller varumärken med vassa armbågar som påstår: ”Jag är bättre än alla andra”. Ett varumärke som är desperat, inställsamt eller kämpar för att bli älskat, blir förmodligen inte det. Det som är påklistrat och falskt genomskådas också.
Idag kan det mesta räknas som varumärken; städer, författare, bloggare, spel och tv-serier. Gemensamt för uppskattade varumärken brukar vara äkthet. Att det man erbjuder är relevant för människor. Pris och funktion är självklart viktigt när du ska köpa något. Men köpbeslut är inte bara rationella. Det emotionella är minst lika viktigt; bemötande, karisma och trygghet.
Det är med varumärken som det är med människor
Vi gillar inte skrytsamma människor – och vi gillar inte skrytsamma varumärken. Vi gillar inte störande människor – och vi gillar inte varumärken som vrålar ut sin tv-reklam i en spännande film. Vi gillar inte människor som är omöjliga att få kontakt med – och vi gillar inte varumärken som hänvisar till en obegriplig webbsida och en stängd kundtjänst.
Vad består ett starkt varumärke av?
En person utan egenskaper är omöjlig att varken gilla eller ogilla.
Det gäller även ett varumärke, det kan inte skapas av luft och tomma löften. Först och främst krävs det en konkurrenskraftig affärsidé och ett kvalificerat genomförande. Ett varumärke måste erbjuda något som är attraktivt för sina användare. Det kan vara förnuftigt eller flyktigt, billigt eller dyrt, jordnära eller glamoröst. Oavsett vilket måste varumärket beröra och uttrycka attraktion.
Men är det verkligen viktigt med varumärken?
Även om varumärke är ett något luddigt begrepp, har det visat sig att starka varumärken innebär:
- Lojala kunder som återkommer
- Möjlighet att ta ut högre pris
- Bidrar till företagskultur och intern stolthet
- Underlättar vid rekrytering
- Värdeskapande. Varumärket räknas som en tillgång i balansräkningen
Varför säljer vissa varumärken och andra inte? Varför älskas vissa varumärken medan andra är ointressanta?
På mina föreläsningar berättar jag varför Apples varumärke handlar om så mycket mer än design.
Om hur Absolut Vodka utmanas både uppifrån och nerifrån.
Om hur olika företagsledningen hos Mercedes och Johnson&Johnson hanterade sina varumärkeskriser.
Om det kvinnliga varumärket som slår Madonna och Lady Gaga.
Om hur städer och länder framgångsrikt lyckats definiera sina varumärken.
Om varumärken i lyckas och misslyckas i sociala medier som YouTube och Facebook.
Varumärke kan verka luddigt. Min uppgift är att ta bort luddet och ge några användbara redskap för varumärkesarbetet.
Vi ses, alla frågor är välkomna
Stefan Saidac