Trendspaning - Så blir 2012!
Stefan Hyttfors
Eurokris, börskris, jobbkris, klimatkris...
Det är lätt att känna oro inför framtiden så låt mig påminna om att förändring är någonting positivt. Förändring är tecken på liv och ur kriser kommer alltid förändring med nytt fräscht liv som rensar ut det gamla.
Ingen vet hur framtiden blir men genom att studera beteendeförändringar kan vi identifiera trender som påverkar oss när vi skapar vår framtid. Två sådana trender är globalisering och informationsteknologi, tillsammans medför de att förändringen kommer allt snabbare. Det vet vi. Och eftersom de händelser som påverkar oss mest ofta är de som var omöjliga att förutspå blir snabbhet och förändringsvilja allt mer avgörande.
Det beror på hur snabb du är
Entreprenöriella organisationer där medarbetarna har fokus på problemlösning och viljan att testa blir ett växande hot mot trögrörliga dinosaurier som slösar bort sin tid i möten. Företag med en kultur som inte bara tillåter misslyckanden utan till och med ser dessa som nödvändiga för att lyckas kommer i ökad utsträckning vinna mot de som söker sina svar i best practice och därmed väljer att göra det som var rätt igår. ”Life is a beta” som man säger på Google. 2012 vinner snabba företag över långsamma.
Det beror på vem du vill slå
Många av oss går till jobbet för att göra samma saker vi gjorde igår. Vi sneglar på konkurrenter för att försäkra oss om att ingen gör någonting oväntat och funderar sällan på om de behov vi tillfredsställer skulle kunna mötas på andra helt nya sätt. Varför var det inte ett skivbolag som gav oss Spotify? Varför startades inte Klarna av en bank? Varför hittade inte någon av tele-operatörerna på Skype? 2012 tillhör de som fokuserar på att slå dig själva.
Det beror på från vilket håll du tittar
Att komma närmare kunden är ett mantra som vi känner igen oavsett bolag och bransch. Men som kunder känner vi oss paradoxalt nog allt längre ifrån många av de företag vi handlar med. Jag vet företag som har bättre kundrelationer som övergripande målsättning samtidigt som de outsourcat sin kundtjänst, deras enda avdelning med regelbunden kundkontakt. Fokusgrupper och omvärldsanalyser i all ära, men kom ihåg vad Henry Ford sa; "Om jag frågat kunderna vad de vill ha hade de sagt snabbare hästar och vagnar". Du måste förbättra kundupplevelsen innan kunden ber om det. 2012 blir fantastiskt om du tittar utifrån och in.
Det beror på om du samarbetar
I affärsvärlden har vi vant oss vid destruktiv konkurrens i ständig strävan efter att dominera, äga, skydda, slå, kontrollera. Men såvida du inte är bäst i världen på allt så finns det ju någon där ute som skulle kunna addera någonting och hjälpa dig att nå mycket längre. Det vimlar redan av inspirerande exempel på nya former av samarbeten och transparens. Frågan är snart vem som har råd att försöka på egen hand. 2012 blir större och häftigare om du öppnar upp för samarbeten.
Det beror på om du gör någonting meningsfullt
Den arabiska våren och Occupy Wallstreet har flera likheter. En viktig lärdom för alla som vill leda är att förtryckta människor inte längre känner sig ensamma. Konsumenter i västvärlden står för 2/3 av hela vår ekonomi och med internet kan de för första gången i historien organisera sig. Företag som missbedömer trenden konsumentmakt står inför stora och obehagliga överraskningar och de som gör rätt kommer aldrig mer behöva betala för marknadsföring. Klyftan växer varje dag. 2012 blir strålande för de som gör livet bättre.
Är du snabb och vågar testa dig fram, till och med utmana dina egna modeller genom att fokusera på kundupplevelsen och öppna upp för nya samarbeten med visioner som gör världen bättre?
I så fall blir 2012 ett riktigt gott nytt år!