Fem frågor till Olof Röhlander
Hallå där Olof Röhlander, mental coach och inspiratör, som är aktuell med nya boken ”Det blir alltid som man tänkt sig”. Du får nog anses som en av Sveriges mest bokade talare i höst med över 140 uppdrag (!). Vad tror du det är som gör dig så efterfrågad hos våra kunder?
Olof: Jag tror att boksläppet tillsammans med att jag pratar om saker som det finns ett stort behov av i näringslivet gör att jag kanske ofta matchar de önskemål som finns från kunderna. Sen är jag rätt påläst inför varje uppdrag och brukar försöka hitta en kombination av orden roligt, inspirerande och lärorikt, då blir det bra.
Du har varit ute på flera stora företag bara nu den senaste månaden. Vad är det du framför allt pratar om?
Olof: Dels kommer jag med en påminnelse om att rätt attityd är viktigare än rätt resurser. Sen pratar jag en del om vikten av att ha positiva förväntningar och attraktiva målbilder som ger energi. Jag brukar också ta upp mentala hinder och att hantera förändringar. Ja, och så blir det en hel del skratt också förstås.
Just det där med skratt och energi är något du får mycket beröm för, är det viktigt att det är roligt?
Olof: Ja, jag tror det. Sen är jag inte inbjuden för att vara någon stand-up komiker, men kan man varva lättsamma inslag med djupare diskussioner så får man en variation, ett tempo och en dynamik i föreläsningen som brukar göra att det blir väldigt bra i slutändan.
Din bok har titeln ”Det blir alltid som man tänkt sig” och det är även något du brukar prata om på föredragen, blir det verkligen alltid som man tänkt sig?
Olof: Titeln är såklart hårt skruvad, men jag ville ge en tankeställare och ett motangrepp mot uttrycket Det blir aldrig som man tänkt sig och istället visa på hur mycket och hur ofta vi faktiskt styrs av våra förväntningar och de mål vi har. Vi kan vara vår egen bäste vän men också vår egen värste fiende, och i båda fallen tenderar det att bli som vi tänkt oss.
Slutligen, vad ger du för tips till alla som funderar på att boka en talare?
Olof: Till att börja med så se till att matcha rätt talare utifrån vad ni vill uppnå, det får man ju hjälp med, men kom ihåg att det behöver inte vara de mest kända som är de bästa i alla lägen. Jag kan inte uttala mig om hur andra gör, men efter att bokningen är klar så får varje kund chansen att prata ihop sig med mig om upplägg, innehåll och vad som är specifikt för just dem och deras situation. Det är viktig information för att kunna göra ett professionellt utförande så det ska man såklart se till att göra oavsett vem man bokar. Slutligen ska man nog inte ha för tajt schema utan om man nu investerar i en talare så ge den personen tid för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt. Inte sällan så körs tiden över innan av dem som talar innan och då kan det bli på bekostnad av den inhyrde talaren som då kanske får korta ned sitt pass, så ha gott om tid i schemat för eventuella förseningar.