Är du nätsmart? Bli hittad av nya kunder och medarbetare
Jackie Kothbauer
Jackie Kothbauer skrev den omdebatterade boken MEDIABABE om att använda nätet för att få jobb och nya kunder. Idag visar SCB att närmare 80 procent får nytt jobb via nätverk och social media. Hennes nya bok ”NÄTSMART, Få drömjobbet, lyckas som chef och bli en stjärna” blev snabbt en försäljningssuccé. Det berodde på en marknadsföringskampanj i social media med noll kronor i budget. På sex veckor tog Jackie Kothbauer över topplaceringen på Google och 70 procent av sökresultatet på den livsviktiga första sidan. Hela nätet har gjorts om till en försäljningsavdelning, som marknadsför boken NÄTSMART dygnet runt.
Idag föreläser Jackie Kothbauer om hur individer och företag kan sluta leta och bli hittade. Att bli nätsmart innebär att göra de 10 procent som ger 90 procent av effekten på nätet.
Du säger att alla behöver bli nätsmarta. Varför?
För att det inte längre räcker med att kunna söka information. Du och din kunskap behöver vara enkel att hitta för den som behöver hjälp. En ny kund, ett nytt uppdrag, en ny medarbetare. Vi drunknar i reklam, säljsamtal och interninformation via mejlen. Att istället öka sin tillgänglighet för den som redan letar efter det du erbjuder är mer effektivt. Särskilt i större organisationer är det värdefullt att snabba upp beslutsprocesser och bättre utnyttja sina medarbetare.
Vad händer den som inte är nätsmart?
Det skapas ett utanförskap i takt med att vårt digitala umgänge och arbetssätt ökar. I början var tillgänglighet A och O. Att sakna mejl eller mobil blev konstigt. Idag ökar betydelsen av hur du beter dig. Att ha en bra nätprofil är ett hygienkrav. Den lyfter fram dina bästa sidor, värnar integritet och gör dig till en attraktiv person för omgivningen. Inte minst chefer måste lära sig leda i en digital arbetsmiljö och kunna möta en yngre generations förväntningar. Det kräver att de är nätsmarta.
Du skriver att man ska bygga sitt personliga varumärke. Hur gör jag det bäst?
Det är lätt att glömma, men social media ökar transparensen för alla i samhället. Ett bra sätt att bygga trovärdighet är att bygga sitt kontaktnät och skapa en närvaro i rätt miljöer på nätet. Det minskar risken för att skadas av kritik.
Men är inte nätet en stor tidstjuv för många?
Problemet är bristen på kunskap om hur vi påverkas av att ständigt vara uppkopplade, ha jobbmejlen i mobilen och lägga ut bilder på barnen på Facebook. Samtidigt är det ovärderligt att kunna beta av mejlen på väg mellan två möten. Det gör stor skillnad när en avdelning sätter ihop en busenkel liten blogg som i korta inlägg berättar vad som händer i olika projekt. Det sparar tid och skapar större trivsel och engagemang. Några enkla riktlinjer och att lita på gruppens förmåga att ge varandra feedback är ofta allt som krävs.
Vad krävs för att bli nätsmart?
Jag har skrivit en bok med en enkel process. De flesta kan skapa en utmärkt nätprofil på mindre än en timme. Det handlar om att veta vilka 10 procent som ger 90% av effekten. De största problemet för de flesta är fortfarande bristen på kunskap. Vad skall jag med social media till? Vilka kanaler skall jag synas i och hur? Vad är bra att undvika? Hur skiljer jag på privat och jobb, och vad krävs som chef för inte göra bort sig? På mina föreläsningar och workshops går det bra att ta med sig dator, mobil eller läsplatta. Den som vill kan gå därifrån med en färdig, aktiverad nätprofil. Jag försöker alltid kombinera humor med en praktisk inställning. Har jag lyckats går alla hem och lägger minst en kvart på att förbättra sin närvaro på nätet.
Hur blir ett företag nätsmart?
Jag föreläser ofta för mindre och medelstora företag om hur de kan använda nätet på ett effektivt sätt. Själv lyckades jag utan annonsering och marknadsföringsbudget inta toppen på Google på sex veckor med boken NÄTSMART. Det resulterade i att den gick in på första plats på försäljningslistan i bokhandel efter två veckor i butik. Jag hade slagit vad med förlaget och försöker alltid leva som jag lär. Nu skall jag lära kommunikationsavdelningen på en stor bank hur de skall använda samma principer för att nå ut bättre och snabbare på nätet. En stor aktör har mycket att vinna på att vara snabb och smidig.