Klarar sig verkligen ditt företag på sociala medier?
Jackie Kothbauer
Jackie Kothbauer är digital antropolog, författare, föreläsare och personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att skapa sociala mediekanaler som förvandlar medarbetare och kunder till varumärkesambassadörer. Resultatet är en inspirerande närvaro i social media som odlar kundlojalitet, driver försäljning och bygger attraktiva varumärken.
Talarforum frågade Jackie Kothbauer om hur man rustar sin organisation för en värld där varje medarbetare behöver kunna leverera ett bra digitalt kundmöte? .
I somras gick en medarbetare på ett av Sveriges största detaljhandelsföretag ut och försvarade sin arbetsgivare på Facebook. En kampanj om det hållbara, gröna sortimentet hade väckt kritik. Medarbetaren uppfattade vissa kommentarer som orättvisa och vill reda ordning i debatten. Avsikten var god, effekten blev en mediekris. Till råga på allt gick tidningen Expressen i spetsen på drevet.
Det är viktigt att notera att medarbetaren inte arbetade med försäljning eller kundtjänst utan på IT-avdelningen. Kundkontakt ingick inte i vederbörandes arbetsuppgifter. Ändå tog impulsen över. År 2015 är det dags att förstå att alla medarbetare och kunder finns på nätet. Dialogen om er organisation uppstår var och när som helst. Utan att den nödvändigtvis sker i tjänsten eller på arbetsgivarens sociala kanaler. Därför räcker det inte längre med en social media policy som ligger och dammar på ett intranät. Det krävs nätsmarta medarbetare som fungerar som varumärkesambassadörer för sin arbetsgivare. Det är en del av arbetsbeskrivningen för alla medarbetare.
Vad är den största skillnaden mellan att gå från en social media policy till att utbilda varumärkesambassadörer?
- En policy ger medarbetaren riktlinjer för att göra rätt och undvika misstag. Däremot skapar den ingen motivation att vara aktiv och engagerad. Många ser inget värde i att till exempel gilla sin arbetsgivares Facebook- och Linkedinsida och sprida dess inlägg. Att bli varumärkesambassadör innebär att medarbetaren frivilligt väljer att bidra till att nå verksamhetens mål. Drivkraften är insikten om hur det gynnar hans eller hennes personliga intressen att arbeta för en framgångsrik organisation, som är lönsam och attraktiv för kunder, talanger och ägare.
Vad krävs för att lyckas engagera medarbetarna till att bli varumärkesambassadörer?
- Att de förstår hur deras kompetens, arbetstillfredsställelse och karriär gynnas av ett personligt varumärke och ser kopplingen till arbetsgivarens varumärke. De flesta organisationer satsar på kommunikation för att locka kunder och nya medarbetare, men har ett bristfälligt erbjudande till de befintliga medarbetarna. Att utveckla sitt medarbetarlöfte är en utmärkt början. Att hjälpa medarbetarna framtidssäkra sina karriärer med hjälp av ett personligt varumärke är en naturlig förutsättning. De upptäcker snabbt att arbetsgivarens professionella kommunikation är ett utmärkt verktyg för att lyckas med det. Att ha arbetat för namnkunniga arbetsgivare har alltid lyft ett cv. Nu är det arbetsgivarens varumärke som lyfter den anställdes personliga varumärke.
Är inte de flesta ovilliga att bli reklampelare för sina arbetsgivare gentemot sina vänner och yrkeskontakter?
- Ja, för att de inte ser någon nytta för egen del. Dessutom är det svårt för arbetsgivare att med trovärdighet hävda att det ligger i den anställdes eget intresse att göra reklam utan ersättning. Ofta behövs det externa, oberoende experter som kommer in och förklarar hur världen har förändrats. Att arbetsmarknaden rekryterar och värderar människor på ett nytt sätt. Att vi privat i social media berättar om allt från prylar och upplevelser vi har köpt till att gillar, delar och kommenterar marknadskommunikation från mängder av företag och organisationer. Vi gör det utan ersättning eller personlig nytta. För den som vill och har en arbetsgivare med värdefullt innehåll går det att få draghjälp i karriären genom att bli varumärkesambassadör.
Du har nyss släppt boken Du, Linkedin & Karriären. Är det inte riskabelt för arbetsgivare att uppmuntra medarbetare att bli aktiva på Linkedin?
- Linkedin är social media för att bygga sitt professionella kontaktnät, hålla sin kompetens à jour och trygga sin karriär. Varje anställd behöver av ren självbevarelsedrift se till att hon eller han har alternativ till nuvarande arbetsgivare om det skulle behövas. Därför är det svårt att i ett konkurrensutsatt, föränderligt samhälle bortse från jobbsajters existens. Enligt Linkedin själv är mindre än tjugo procent av deras medlemmar aktivt på jakt efter ett nytt jobb. Istället är det en potentiell arbetslöshetsförsäkring, men framför allt ett sätt för medarbetaren att få tillgång till information, diskussioner och kunskap från andra branscher, yrken och sfärer. Allt mer forskning visar att det gynnar innovation och produktivitet.
Vilka är de viktigaste stegen för att skapa en nätsmart organisation?
HR bör tillsammans med ledningsgruppen ta initiativ och visa vägen. Den som rekryterar är varumärkesambassadör både internt och externt eftersom kandidater kan komma från organisationen eller utifrån.
Chefer behöver kunna leda i en digital värld och arbetsmiljö. Det går inte att be medarbetare att fjädra upp sina nätprofiler om den egna är en skämskudde. Att själv vara aktiv genom att gilla, kommentera och sprida organisationens sidor och nyheter i sociala medier är det bästa sättet att inspirera medarbetarna att göra detsamma.
På Linkedin är det naturligt bjuda in sina kollegor till sitt professionella nätverk. Att följa dem på Twitter likaså. Däremot är Facebook och Instagram i betydligt högre grad en privatsfär. Där krävs det fingertopskänsla för att inte skapa förväntningar och outtalat grupptryck på öppenhet och transparens. För att få nytta av sociala medier krävs aktivitet.
Alla inom HR och på ledande befattningar bör ha en personlig kommunikationsstrategi, som en del av sitt jobb. Den kan vara enkel och sparsmakad, men det krävs medvetna val för att kunna guida medarbetarnas agerande.
Underlätta för de anställda som vill vara delaktiga att göra rätt, vara aktiva och bidra. Det kan vara så enkelt som att skicka ut ett mejl en gång i veckan med förslag på möjliga statusuppdateringar, som de själva får välja om och var de sprider. Frivillighet är A och O, men även bekämlighet. Gör det enkelt och tryggt att vara delaktig.